Kiedy zalecana jest naprawa, a kiedy wymiana szyby samochodowej?
Eksploatacja samochodu sprawia, że jego podzespoły są narażone na przyspieszone zużycie, a także na różne uszkodzenia. Będą one szczególnie uciążliwe, jeżeli chodzi o przednią szybę, ponieważ jest to element w dużym stopniu warunkujący możliwość obserwacji drogi, a więc odpowiedzialny za bezpieczeństwo jazdy, jak też kosztowny, jeżeli konieczna okaże się jego wymiana. W przypadku wielu defektów zupełnie wystarczające może jednak być profesjonalne klejenie szyb samochodowych. Przekonajmy się, co prowadzi do usterek i kiedy w grę wchodzi naprawa, a kiedy nie obejdzie się bez wymiany.
Co może powodować uszkodzenia szyb?
Uszkodzenia szyb to zwykle odpryski powodowane przez uderzenia kamieni wypadających spod kół innych pojazdów, a także wyżłobienia, o które łatwo np. podczas zimowego usuwania lodu lub szronu. Zdarza się, że wyżłobienia powstają w wyniku pracy metalowych elementów wycieraczek lub za sprawą gromadzącego się pod ich gumkami brudu. Są one niebezpieczne, ponieważ ograniczają widoczność, a także mogą powodować odblaski światła.
Jakie defekty można naprawić?
Innowacyjne technologie napraw szyb samochodowych pozwalają na wypełnianie niewielkich ubytków szkła przez wykorzystanie specjalnej żywicy syntetycznej o wysokiej przezierności. Będzie to możliwe jednak tylko wówczas, gdy średnica wgłębienia nie przekracza 20 milimetrów dla odprysków i kilku do kilkunastu centymetrów przy wyżłobieniach. Ważne też, by nie łączyło się ono z innym defektem. Ograniczeniem przy korzystaniu z żywicy będzie też lokalizacja przy krawędzi. Zdarza się, że naprawy nie można wykonać, gdy doszło do ubytku dużej ilości szkła lub miejsce uległo znacznemu zabrudzeniu. W takiej sytuacji nieodzowna może się okazać wymiana szyby, w przeciwnym razie kierowca musi liczyć się z mandatem lub problemem z Przeglądem Technicznym.
Wróć na bloga