Istnieje możliwość usunięcia rys z lakieru poprzez ich polerowanie. Ale tylko tych, których głębokość nie przekracza grubości warstwy lakieru bezbarwnego. Aby rysa stała się niewidoczna należy spolerować warstwę lakieru bezbarwnego aż do „dna” rysy (rysa ma zwykle przekrój trójkąta ostrokątnego z ostrym wierzchołkiem skierowanym w dół – tu znajduje się „dno” rysy). Jeżeli głębokość rysy przekracza grubość warstwy lakieru bezbarwnego –tj. gdy rysa sięga warstwy lakieru bazowego, podkładu, blachy czy plastiku – to nie da się jej usunąć poprzez polerowanie. Aby usunąć rysę z lakieru, trzeba ponownie lakierować odbudowując całą powłokę lakierniczą.
Dobór technologii i ocenę możliwości usunięcia rysy z lakieru poprzez polerowanie należy powierzyć specjalistom Auto Detailingu lub lakiernikom samochodowym z warsztatu S-Plus. Samodzielna ocena mozliwości usunięcia rysy z lakieru może być jedynie orientacyjna. Dla takiej orientacji można sprawdzić czy wewnętrzne krawędzie rysy są wyczuwalne w dotyku. Jeśli są wyczuwalne to takiej rysy nie da się usunąć samym polerowaniem. Jeśli rysę widać, ale nie jest wyczuwalna w dotyku to istnieje duże prawdopodobieństwo, że da się ona spolerować.
Aby móc ocenić ile razy można usuwać rysę z lakieru przez polerowanie lakieru, trzeba podjąć decyzję: w jakim stopniu mają być usunięte rysy głębokie lakieru. Ile lakieru pozostanie po usunięciu rys głębokich lakieru. Odpowiedź na to pytanie można uzyskać po pomiarze grubości warstwy lakieru na porysowanym elemencie, w szczególności na obszarze sąsiadującym bezpośrednio z rysą. Należy tu kierować się rozsądkiem i nie obniżać grubości powłoki do wartości bliskich zeru. Może lepiej pozostawić najgłębsze rysy, a spolerować rysy drobne, płytkie, ale z reguły zdecydowanie bardziej liczne. Po takim zabiegu powierzchnia odzyska połysk, a pozostawione rysy głębokie będą miały rozszlifowane, złagodzone krawędzie, stając się mniej widocznymi. Procesy polerowania rys drobnych można powtórzyć kilkukrotnie w historii samochodu. Polerowanie głębokie – w skrajnych przypadkach już przy drugim polerowaniu głębokim może zabraknąć lakieru bezbarwnego.
Zawsze można podjechać do dowolnego warsztatu S-Plus i poprosić o darmowe sprawdzenie możliwości usunięcia rys z lakieru oraz jej wycenę.