Czy da się wyciągnąć wgniecienie bez konieczności interwencji lakiernika?
Niewielkie wgniecenia karoserii mogą przytrafić się każdemu kierowcy – czy to w wyniku gradobicia, parkingowej stłuczki, czy przypadkowego uderzenia. Tradycyjna naprawa często wiąże się z koniecznością lakierowania. Jednak w wielu przypadkach można skutecznie usunąć wgniecenia bez ingerencji lakiernika, stosując nowoczesne metody naprawy bezinwazyjnej. Jakie są dostępne technologie i w jakich sytuacjach można je zastosować?
Metoda PDR – usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Technologia PDR (Paintless Dent Repair) to jedna z najskuteczniejszych metod pozwalających na wyciąganie wgnieceń bez konieczności lakierowania. Polega na delikatnym wypychaniu blachy od wewnętrznej strony panelu przy użyciu specjalistycznych narzędzi. Technika ta jest skuteczna w przypadku uszkodzeń, które nie naruszyły struktury lakieru, dzięki czemu karoseria zachowuje oryginalne wykończenie. Metoda PDR wymaga dużej precyzji i doświadczenia, dlatego najlepiej powierzyć ją profesjonalistom w serwisie blacharskim. Stosowana jest przede wszystkim do naprawy uszkodzeń powstałych w wyniku gradobicia, otarć parkingowych czy niewielkich kolizji.
Wyciąganie wgnieceń metodą klejową
Alternatywą dla metody PDR jest technika wykorzystująca specjalistyczne zestawy klejowe. Polega ona na przyklejeniu do uszkodzonej powierzchni plastikowych adapterów, które następnie są delikatnie wyciągane przy użyciu narzędzi o regulowanej sile. Jest to skuteczne rozwiązanie w przypadku płytkich i rozległych wgnieceń, które nie pozwalają na użycie klasycznych narzędzi PDR od wewnętrznej strony blachy. Metoda ta sprawdza się szczególnie w miejscach trudno dostępnych, np. na dachach lub elementach karoserii z ograniczonym dostępem do wnętrza panelu. Warto jednak pamiętać, że nie jest ona zalecana do wgnieceń na krawędziach nadwozia, gdzie blacha jest bardziej sztywna i trudniejsza do modelowania.
Kiedy konieczna jest interwencja lakiernika?
Nie każde wgniecenie można usunąć bez konieczności ponownego lakierowania. Jeśli uszkodzeniu uległa struktura lakieru – pojawiły się odpryski, pęknięcia lub głębokie zadrapania – konieczne może być tradycyjne szpachlowanie i malowanie elementu. Podobnie w przypadku dużych i głębokich deformacji blachy, gdzie standardowe metody PDR czy technika klejowa nie przyniosą oczekiwanego efektu. W takich sytuacjach serwis blacharski przeprowadza kompleksową naprawę, przywracając uszkodzonemu elementowi pierwotny wygląd. Warto skonsultować zakres naprawy ze specjalistą, który oceni, czy dany defekt można usunąć metodą bezinwazyjną, czy też konieczna będzie ingerencja lakiernicza.
Wróć na bloga