Jakie są metody usuwania rys z lakieru?
Wygląd samochodu jest jednym z czynników decydujących o jego wartości. Utrzymywanie we właściwym stanie wszystkich elementów, które są widoczne ma więc wpływ na to, czy właściciel może się cieszyć z tego, jak prezentuje się pojazd. W przypadku karoserii wszelkie uszkodzenia nie tylko pogarszają walory wizualne, ale z czasem mogą przyczynić się do przyspieszenia korozji oraz powstania śladów, które ciężko usunąć. Sposobem na zachowanie lśniącej i gładkiej powierzchni będzie naprawa lakieru, a jeżeli ślady ograniczają się do niewielkich zarysowań – jego dokładne spolerowanie.
Jak wygląda proces naprawy rys na lakierze?
Zarysowania pojawiające się na lakierze mogą dotyczyć wyłącznie jego zewnętrznej warstwy, a więc lakieru bezbarwnego. W takim przypadku niewielkie nierówności sprawiają, że padające na pomalowany element promienie słońca ulegają rozproszeniu, przez co nie ma mowy o efekcie lśnienia czy powstawaniu lustrzanych odbić. Sposobem na zaradzenie temu zjawisku jest spolerowanie górnej części powłoki lakierniczej, by uległa ona „obniżeniu” aż do poziomu, do którego sięga większość rysek.
Proces ten musi zostać poprzedzony dokładnym oczyszczeniem powierzchni – umyciem, a następnie dekontaminacją, czyli usunięciem osadzonych w lakierze bezbarwnym ciał obcych od drobin metalu po chemikalia tworzące poszczególne zabrudzenia. Pozostawienie nawet drobnych, niewidocznych zabrudzeń skutkuje pojawieniem się hologramów powstających w procesie polerowania lakieru. Następnie przy użyciu past polerskich oraz odpowiednich padów lakier jest dokładnie polerowany.
Wyspecjalizowane w renowacji lakieru Serwisy S-PLUS stosują 3 poziomy polerowania, uzależnione od głębokości uszkodzenia lakieru. Najgłębsze zarysowania lakieru wymagają renowacji najbardziej agresywnymi gruboziarnistymi pastami zdzierającymi a następnie kolejnymi o coraz mniejszej ziarnistości. Przy średniej głębokości uszkodzeń wystarczy polerowanie tzw matowego lakieru z wykorzystaniem tylko 2 rodzajów past. Przy najmniejszym uszkodzeniu lakieru wystarczy polerowanie tzw nabłyszczające stosowane zawsze na koniec każdego z procesów. Technicy S-PLUS oceniają stan lakieru i dostosowują usługę do stanu lakieru. Wykonana w ten sposób naprawa gwarantuje, że nawet w pełnym słońcu na lakierze nie będą widoczne ryski oraz hologramy, które sa częstym skutkiem domowych prób polerowania lakieru.
Ostatnim etapem utrwalającym uzyskany efekt i podnoszącym odporność na zniszczenia lub zabrudzenia będzie nałożenie wosku albo powłoki ceramicznej.
Jak pozbyć się głębokich rys?
Zarysowania, które sięgają warstwy lakieru bazowego lub znajdującego się pod nią podkładu, wymagają większego nakładu pracy. Są one usuwane klasyczną techniką lakierowania spot. Miejsce wokół uszkodzenia jest oczyszczane, a następnie odtłuszczane i szlifowane tak, by pocienić warstwę lakieru bazowego oraz bezbarwnego – im dalej od zarysowania, tym ubytek powinien być mniejszy. Następnie brak uzupełnia się, cieniując, a więc nakładając potrzebne warstwy lakieru tak, by grubość powłok w miejscu naprawy była zbliżona do oryginalnej, a barwa nie różniła się w obrębie całego elementu.
Wróć na bloga