Dlaczego zbyt częste korzystanie z myjni może zaszkodzić karoserii pojazdu?
Wygląd auta jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na jego atrakcyjność dla użytkownika i na wartość pojazdu przy odsprzedaży. Wiele osób zwraca baczną uwagę na estetykę pojazdu, z którego korzysta. Nienaganna powłoka lakiernicza na elementach karoserii czy samochodowych felgach zdecydowanie sprawia, że auto prezentuje się znacznie korzystniej. Zadbane samochody, które są utrzymane w dobrym stanie zarówno jeśli chodzi o lakier, jak i elementy wnętrza – deskę rozdzielczą, boczki drzwi, dywaniki i okładziny, a przede wszystkim tapicerkę – zawsze uzyskują o wiele wyższe ceny, niż te, które są porównywalne pod względem stopnia zużycia podzespołów mechanicznych, lecz będą mniej efektowne wizualnie. Wielu kierowców sądzi, że wystarczającym sposobem pielęgnowania karoserii są częste wizyty w myjni samochodowej i nie ma potrzeby zaawansowanych programów auto detailingu. Niestety w większości przypadków, takie postępowanie może skończyć się skróceniem żywotności lakieru i pogorszeniem jego wyglądu. Przekonajmy się, jak jest zbudowany lakier samochodowy, zobaczmy, jak wpływają na niego różne sposoby mycia, sprawdźmy, jak można im zaradzić oraz co zrobić, by móc cieszyć się wspaniałym wyglądem przez dłuższy czas.
Co warto wiedzieć o lakierze samochodowym?
Warstwa lakieru samochodowego to jeden z elementów przesądzających o jego wyglądzie. Lakier dobrze dobrany do sylwetki pojazdu i jego charakteru, a także cech, które kojarzą się z konkretną marką, może znacznie powiększyć atrakcyjność auta i wpłynąć na to, jak jest postrzegane. Dobrze wiedzą o tym producenci samochodów, starając się w materiałach reklamowych przedstawiać auta w kolorach, w jakich prezentują się one najefektowniej. Lakier samochodowy to jednak nie tylko kwestie wizualne, ale również ochrona karoserii przed czynnikami zewnętrznymi powodującymi korozję. Ponieważ większość elementów jest wciąż wykonywana z różnych stopów stalowych, dostęp wilgoci do powierzchni metalu, zwłaszcza gdy jest połączony z oddziaływaniem różnych związków chemicznych – siarki coraz częściej obecnej w powietrzu czy związków chloru używanych do zimowego utrzymania dróg – w krótkim czasie prowadzi do szybkiego utleniania i przyspieszonego rdzewienia. Lakier, który jest zniszczony i zużyty, nie tylko traci swój ozdobny charakter, ale też nie zapewnia wystarczającej ochrony.
Powłoka lakiernicza samochodu nie składa się z jednej warstwy farby nanoszonej wprost na metal, a jej budowa bywa złożona. W większości przypadków blachy, z których wykonuje się profile nadwozia i elementy karoserii są pokrywane warstwą cynku o grubości kilku mikrometrów (μm), tworzącego podstawową ochronę antykorozyjną. Na niej nanoszona jest równie cienka powłoka fosforanowa, mająca za zadanie zmniejszyć możliwość dostania się do metalu atomów tlenu. Na blachę nakładany jest następnie grunt kataforetyczny gwarantujący dobre przyleganie cienkich warstw lakieru do stosunkowo dużych i zróżnicowanych powierzchni o grubości do około 30 μm. Kolejną powłoką jest podkład mający od 20 do 40 μm, a na nim dopiero nakładany jest lakier. W pierwszej kolejności jest to warstwa lakieru bazowego, licząca około 25–35 μm, która zapewnia odpowiedni kolor, a następnie zewnętrzna warstwa lakieru bezbarwnego. Powłoka zewnętrzna, której grubość wynosi zazwyczaj od 30 do 50 μm, jest w rzeczywistości tą, od której zależy zarówno zabezpieczenie przed czynnikami zewnętrznymi, jak i atrakcyjny wygląd auta.
To właśnie lakier bezbarwny jest narażony na działanie czynników mechanicznych – uderzenia kamieni, zarysowania będące skutkiem zahaczenia autem o rośliny, różne przeszkody, ale też szkody powstające w wyniku ocierania się o auto przechodniów lub wsiadających pasażerów, uderzeń drzwiami innych aut czy wkładanymi do samochodu bagażami. Uszkodzenia mechaniczne mogą też powodować spadające gałęzie oraz zwierzęce pazury zwłaszcza kotów, ptaków i wiewiórek. Lakier bezbarwny jest narażony na działanie czynników biologicznych i chemicznych. Problemami, z którymi musi sobie radzić, są przede wszystkim ptasie odchody, opadające na auto liście i igły, ściekająca z drzew i krzewów żywica, a także kapiąca smoła czy inne chemikalia, w tym stosowane do napraw i konserwacji dróg.
Substancje chemiczne i organiczne na ogół powodują mętnienie i odspajanie części lakieru, a często także jego odbarwienie. Kłopotem są także np. uderzające w auto owady, które zarazem zanieczyszczają lakier, jak i przy dużych prędkościach prowadzą do jego osłabienia. Niektóre odpryski mogą się wbijać w auto, problemem może stać się również rozgrzany pył z klocków hamulcowych. Pogorszenie jakości lakieru wskutek uszkodzeń mechanicznych polega głównie na powstawaniu dużej ilości rys, które rozpraszają padające na karoserię auta promienie słoneczne, sprawiając, że nie odbijają się ona tak intensywnie, jak od jednolitej powłoki. Choć niewielkie zarysowania pozostają słabo widoczne, to ich wpływ na wygląd pojazdu jest dość duży.
Mycie samochodu a ryzyko uszkodzenia lakieru
Mycie samochodu jest zabiegiem, który ma duże znaczenie dla wyglądu pojazdu i stanu lakieru. Odpowiednio wykonane pozwala na usunięcie większości zanieczyszczeń mechanicznych, biologicznych oraz chemicznych. Korzystając z myjni samochodowej, pozbywamy się zalegającego na aucie kurzu oraz pyłów zawieszonych w powietrzu i silnie barwiących pyłków roślinnych. Rozpuszczamy również i spłukujemy ptasie odchody, liście i resztki roślinne. Uzyskane efekty – zarówno pod względem dokładności mycia, jak i potencjalnych szkód nim wywołanych – zależą w dużej mierze od przygotowania oraz zabezpieczenia lakieru i wykorzystywanej metody czyszczenia.
Do najbardziej niebezpiecznych dla lakieru należą myjnie automatyczne, szczególnie te, które są wyposażone w szczotki wykonane z tworzywa sztucznego. Wirujące z dużą prędkością włosie często powoduje mechaniczne rysowanie lakieru, zwłaszcza jeśli jest wykonane z bardziej sztywnych, a przez to wytrzymalszych materiałów. Wiele problemów stwarzają także tzw. myjnie tekstylne, gdzie auta są myte za pomocą tkaninowych padów i szczotek przypominających mopy. W tym przypadku głównym problemem okazują się gromadzące się w strukturze materiału ziarna pyłu, piasku i kurzu. Uderzając w powłokę lakierniczą auta, mogą działać podobnie do papieru ściernego, rysując karoserię auta. Nieco bezpieczniejsze są pod tym względem myjnie bezdotykowe, jednak nie usuwają one wszystkich zabrudzeń, a działając za sprawą silnego strumienia wody, często uszkadzają lakier z powodu zbyt wysokiego ciśnienia, a także niesionego wraz ze strumieniem pyłu i kurzu, działając na podobnej zasadzie jak piaskowanie czy cięcie strumieniem wody.
Najlepszą i najdelikatniejszą formą mycia auta jest korzystanie z myjni ręcznych – pod warunkiem, że mycie jest wykonywane przez specjalistów i obejmuje wszystkie konieczne etapy. Mycie ręczne jest czasochłonne, a przy tym droższe, lecz przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności i korzystaniu z dobrej jakości kosmetyków samochodowych przyniesie najlepsze efekty. Ważne jest tu zwłaszcza prawidłowe spłukanie karoserii wodą w celu pozbycia się groźnych drobin kurzu i pyłu. Liczy się także stosowanie preparatów pozwalających na skuteczne rozpuszczanie poszczególnych typów zanieczyszczeń, które mogą być dobrane w zależności od potrzeb i skali zabrudzeń. Istotne jest ponadto używanie szczotek z miękkiego włókna, ściereczek z mikrofibry, które są często płukane i zmieniane, a także specjalnych rękawic i myjek. Przy myciu ręcznym łatwo jest także zająć się wszystkimi obszarami, które zostaną opuszczone przy myciu automatycznym – miejsc tuż obok relingów, klamek czy lusterek.
Dla lakieru auta groźne jest nie tyle samo korzystanie z myjni, które jest bardzo potrzebne, gdy pojazd jest zanieczyszczony substancjami mogącymi go uszkodzić, ile niewłaściwy wybór sposobu mycia. Warto pamiętać, że z większością problemów związanych z zabezpieczeniem i ochroną powłoki lakierniczej auta można sobie poradzić, decydując się na usługi auto detailingu.
Jak wygląda profesjonalny auto detailing?
Auto detailing jest sposobem na przywrócenie autu odpowiedniego wyglądu, a zatem usunięcie wszelkich niedoskonałości powłoki lakierniczej i zniwelowanie ich wpływu na efekt wizualny, a także metodą na zabezpieczenie powłoki lakierniczej przed działaniem czynników zewnętrznych i skuteczną długoterminową ochronę lakieru. Czynności wykonywane podczas całej procedury mają na celu nie tylko usunięcie wszystkich zabrudzeń, także takich, które nie są zbyt dobrze widoczne, a mimo to uszkadzają lakier, jak i przywrócenie właściwego lśnienia przez usunięcie rys oraz pokrycie auta odpowiednią do potrzeb powłoką. W ramach auto detailingu zaczyna się zwykle od skrupulatnego mycia ręcznego pojazdu, przy użyciu kolejno aplikowanego płukania, nanoszenia piany oraz prawidłowo dobieranych szczotek czy rękawic z obfitym spłukiwaniem, tak by na karoserii nie tworzyły się plamy i zacieki. Pozwala to na dokładne sprawdzenie stanu lakieru i dobranie kolejnych kroków. Po umyciu pojazd jest zwykle poddawany tzw. dekontaminacji, która – podobnie jak ta stosowana w przygotowaniu pomieszczeń medycznych do zabiegów – ma na celu usunięcie osadów np. smoły, asfaltu czy pyłu z klocków, który „wżarł” się w lakier, a ponadto pozbycie się zanieczyszczeń biologicznych np. żywicy, substancji organicznych oraz odtłuszczenie lakieru.
Kolejny etap wykonywany w ramach dekontaminacji lakieru to tzw. glinowanie, czyli czyszczenie za pomocą glinki lakierniczej, a więc środka pozwalającego na „wyciągniecie” zanieczyszczeń osadzających w lakierze. W zależności od rodzaju zanieczyszczeń i typu powłoki lakierniczej mogą być używane glinki miękkie, działające łagodniej, ale też bardziej agresywne. Działanie glinki jest możliwe dzięki odpowiedniemu preparatowi ułatwiającemu jej rozprowadzanie i poślizg, a po całym zabiegu konieczne jest spłukanie pozostałości. Glinka służy do czyszczenia, więc w przypadku, gdy jej zastosowanie ujawni większą ilość zarysowań i nieregularności niezbędne okaże się polerowanie rys. W tym przypadku starta zostanie bardzo cienka warstwa lakieru bezbarwnego, tak, by pozbyć się najbardziej uciążliwych rys i przywrócić w możliwie największym stopniu zdolność powierzchni do odbijania padających na nią promieni światła.
Po renowacji lakieru powierzchnia jest pokrywana preparatami, które w zależności od sytuacji mogą wypełniać niektóre głębsze zarysowania, stanowić warstwę ochronną, hydrofobową i ułatwiającą pozbywanie się zanieczyszczeń podczas zwykłego mycia. Wśród różnych powłok mogą być stosowane preparaty o rozmaitym działaniu i oferowanym stopniu ochrony. Do najczęściej używanych środków zalicza się powłoki ułatwiające spływanie wody na bazie tradycyjnych wosków, poprawiające trwałość oraz zmniejszające podatność na przyleganie zabrudzeń np. powłoki kwarcowe (krzemowe) albo znacznie wytrzymalsze powłoki ceramiczne, zwiększające żywość barw i tworzące rodzaj bardzo twardej warstwy zewnętrznej. W ramach auto detailingu odpowiednim zabiegom poddawane są też felgi, nadkola i opony oraz wnętrze pojazdu, które jest równie dokładnie czyszczone i konserwowane. Dzięki takiemu kompleksowemu odświeżeniu i zabezpieczeniu auta będzie się ono prezentowało bardzo atrakcyjnie, a lakier stanie się zarazem łatwiejszy do umycia i trudniejszy do uszkodzenia.
Wróć na bloga