„Stłuczka” to nic strasznego. Jeśli uszkodzeniu uległy tylko pojazdy to nie ma się czym przejmować. W końcu auto można naprawić i problem z głowy. Ale czy aby na pewno? Możemy spać spokojnie jeśli uszkodzony samochód trafi do profesjonalnego warsztatu znającego i przede wszystkim stosującego najnowsze technologie napraw oraz zatrudniającego doświadczonych specjalistów. Wtedy mamy pewność, że naszemu autu „nic nie grozi”. Niestety często warsztaty stosują metody napraw najbardziej opłacalne dla siebie, a nie najlepsze z punktu widzenia technologii naprawy i bezpieczeństwa kierowcy.

Skutki kolizji elementów nadwozia pojazdu można zlikwidować w dwojaki sposób: naprawić dany element lub wymienić go na nowy (czy też używany, lecz nieuszkodzony).

Od jakiegoś czasu profesjonalne serwisy blacharsko-lakiernicze stosują metody napraw zwane SMART Repair (od angielskiego Small-to-Medium-Area-Repair-Technologies). Prekursorem tego typu napraw na terenie naszego kraju jest sieć warsztatów S Plus. Najprościej rzecz ujmując Smart Repair oznacza „Sprytną naprawę”, która w najmniejszym stopniu będzie ingerowała w pozostałe elementy karoserii samochodu oraz jego konstrukcję nośną zapewniając jednocześnie efekt całkowitego usunięcia uszkodzenia powstałego w wyniku „stłuczki”.

Zgodnie z założeniami Smart Repair staramy się kiedy tylko to możliwe naprawić uszkodzony element karoserii bez konieczności jego demontażu z pojazdu. Rozpatrując indywidualnie każdy przypadek kierujemy się znalezieniem optymalnego punktu wspólnego wśród następujących czynników:

  • Czas naprawy
  • Koszt naprawy
  • Stopień ingerencji w konstrukcję nadwozia

Wymiana elementu jakim jest np. tylny błotnik wiąże się wycięciem uszkodzonej części co z kolei rodzi konieczność demontażu drzwi, zderzaka, elementów oświetlenia, szyby tylnej lub klapy bagażnika. Wymagane jest też niestety usunięcie oryginalnych powłok zabezpieczających na łączeniach elementów. Występuje tu więc szereg czynności wpływających negatywnie na czas oraz koszt naprawy. Pamiętać należy też o tym, że po udanej wymianie tegoż błotnika na nowy należy zamontować i „spasować” ze sobą wszystkie uprzednio zdemontowane elementy oraz położyć na nowo powłoki zabezpieczające, masy uszczelniające, zapewnić drożność otworów odpływowych, itp. I to wszystko przy założeniu, że wszystko wcześniej odbyło się bez komplikacji: szyba szczęśliwie nie pękła przy demontażu i ponownym montażu, zamówiony błotnik dotarł właściwy i bez przeszkód a żadna śrubka czy zaślepka na szczęście się nie zagubiła. Ostatnim etapem jest nałożenie nowej powłoki lakierniczej na wymieniony element oraz tzw. „cieniowanie” na elementach sąsiadujących.

Ilość czynności w przypadku naprawy metodą SMART Repair wspomnianego wcześniej tylnego błotnika jest znacznie krótsza. Ogranicza się do usunięcia wgniecenia (więcej na ten temat w sekcji „Naprawa panelowa”), ewentualnego wyrównania powierzchni oraz nałożenia nowej powłoki lakierniczej na naprawiony obszar. Cieniowanie elementów sąsiadujących w wielu przypadkach nie jest wymagane lub stosowane w dużo mniejszym stopniu, ze względu na mniejszy stopień ingerencji w powłokę lakierniczą karoserii samochodu.

Oczywiście w przypadku znacznego uszkodzenia elementu karoserii jego wymiana może się okazać jedyną słuszną lub jedyną opłacalną metodą naprawy, ale w pozostałych przypadkach należy przede wszystkim starać się naprawić dany element a jego wymiany dokonywać tylko w ostateczności. Specjaliści warsztatów S-Plus dzięki swojej wiedzy i wieloletniemu doświadczeniu są w stanie ocenić stan pojazdu i wybrać optymalną metodę naprawy zarówno od strony technologii jak i kosztów.

Podziel się:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone