Jak przebiega naprawa wgnieceń metodą PDR i czym różni się od naprawy panelowej?

Wgniecenia karoserii to zmora wielu kierowców, którym zależy na tym, by ich auta wyglądały pięknie i zadbanie, jak najmocniej zbliżone do stanu, w którym opuściły salon samochodowy. Powstają przy wielu różnych okazjach: od drobnych stłuczek podczas jazdy, poprzez niewystarczająco ostrożne parkowanie, aż po pozostawienie samochodu na świeżym powietrzu w czasie silnego gradobicia. Każdą usterkę da się jednak naprawić, a jeśli nie doszło do uszkodzenia elementów konstrukcyjnych auta, można skorzystać z szybkich i tanich metod, takich jak PDR lub naprawa panelowa.

Choć metody te mają ze sobą wiele wspólnego i opierają się na podobnych założeniach, wykonywane nimi naprawy powypadkowe różnią się znacząco przebiegiem oraz wykorzystywanym sprzętem. W tym artykule przyjrzymy się zarówno PDR, jak i metodzie panelowej, próbując wskazać najistotniejsze różnice.

Na czym polega naprawa panelowa?

Naprawa panelowa to szybka i skuteczna metoda usunięcia wgnieceń na karoserii, która nie wymaga demontażu uszkodzonych elementów. Używa się do niej specjalnego urządzenia elektrycznego, tak zwanego spottera, którego zadaniem jest przygrzewanie do blachy elektrod i adapterów w określonych punktach. Gdy mocno przywrą do jej powierzchni, wgniecenia wyciąga się przy pomocy dźwigni spottera, przywracając karoserię do jej pierwotnego stanu. Sposób ten sprawdza się bardzo dobrze nawet przy bardzo rozległych powierzchniach. Jego wadą jest konieczność ponownego lakierowania elementu, co może wydłużyć czas naprawy i zwiększyć jej koszty. W praktyce metody panelowej używa się więc głównie wtedy, gdy z różnych powodów nieopłacalne jest skorzystanie z naprawy PDR.

Czym wyróżnia się metoda PDR?

Ta z kolei służy do usuwania przede wszystkim niewielkich wgnieceń – doskonale sprawdza się podczas likwidowaniu gradobicia. W jej przypadku nie korzysta się ze specjalnego urządzenia elektrycznego tylko z odpowiednich uchwytów i wypustek mocowanych klejem termotopliwym. Do ich wyciągania używa się kolejnego narzędzia, na przykład wyciągarki, a blacha stopniowo powraca do swojego właściwego kształtu. Następnie wystarczy usunąć chwyty, by auto prezentowało się jak dawniej. To szybka, tania i bezinwazyjna metoda. W przeciwieństwie do naprawy panelowej nie wymaga ponownego lakierowania elementów, dzięki czemu jest niezwykle chętnie wybierana przez właścicieli samochodów, a także przez pracujących w warsztatach specjalistów.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

20 − 10 =