W których miejscach karoserii najczęściej osadza się rdza?

Dbanie o estetykę auta najczęściej kojarzy się z troską o stan lakieru, a więc przede wszystkim regularnym fachowym myciem karoserii, pozwalającym na pozbycie się mogących go uszkodzić resztek organicznych – ptasich odchodów, rozbitych owadów czy plam po liściach – oraz zwykłych zanieczyszczeń takich jak kurz. Popularne jest także likwidowanie szpecących zarysowań i zabezpieczanie powłoki lakierniczej odpowiednimi preparatami. Jednym z zabiegów, który jest mniej rozpowszechniony, lecz równie ważny, jest usuwanie lotnej rdzy. Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu i zobaczmy, w jaki sposób można sobie z nią poradzić.

Rdza na elementach karoserii

Korozja jest problemem dla wielu właścicieli pojazdów, ponieważ niszczy blachy i doprowadza do pogorszenia wyglądu samochodu, własności użytkowych, a nierzadko również poziomu bezpieczeństwa. Większość elementów nadwozia jest chroniona przez nakładane na metal w procesie produkcji samochodu powłoki – zwykle warstwy cynku lub alucynku. Są one dodatkowo pokrywane lakierem w przypadku blach nadwozia lub farbą, gdy w grę wchodzą różne elementy podwozia, zawieszenia czy wydechu. Niestety uderzenia kamieni, otarcia czy inne uszkodzenia mechaniczne powodują odsłonięcie metalu, co w połączeniu z wysoką wilgotnością lub sypaną na drogi w zimie solą prowadzi do przyspieszonego rdzewienia. Problemem może się okazać również tzw. lotna rdza, która nie wiąże się z uszkodzeniem samego elementu blacharskiego i pojawia się najczęściej w załamaniach na bocznych częściach błotników, a niekiedy też drzwiach.

Czym jest lotna rdza i jak ją usunąć?

Lotna rdza w postaci śladów skorodowanego metalu to drobiny pochodzące ze ścierających się tarcz hamulcowych i klocków. Ponieważ są one bardzo rozgrzane, często przywierają do zewnętrznej warstwy lakieru. Ulegając z czasem korozji, tworzą na karoserii nieestetyczne plamy, których nie można usunąć zwykłym myciem. Poważnym problemem jest to, że w miarę eksploatacji auta śladów tego rodzaju systematycznie przybywa. Niestety nieusuwana lotna rdza z czasem niszczy miejscowo lakier i odsłania metal karoserii, doprowadzając do znacznie poważniejszych uszkodzeń. Sposobem na pozbycie się metalowych opiłków z lakieru jest użycie tzw. glinki lakierniczej. Jest to preparat, który ułatwia usuwanie z lakieru wszystkich stałych ciał obcych. Drobinki, które już uległy korozji mogą zostać rozpuszczone preparatami nazywanymi deironizerami.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

trzynaście − 6 =