Porównanie jakości usunięcia uszkodzeń karoserii, czyli tania naprawa kontra wymiana.

Porównaliśmy jakość i cenę naprawy blacharskiej panelowej z jakością i ceną wymiany elementu na nowy. Oczywiście prace wykonywane są  z wykorzystaniem profesjonalnych narzędzi dla warsztatów, dostępnych w ofercie APP pod marką NTools. Nie porównujemy naprawy metodą klepania młotkiem do wymiany nowych tłoczonych elementów, to już historia.

Na początek zderzyliśmy się z popularnymi mitami na temat wymiany elementów:

Mit/opinia nr 1: Na zachodzie Europy, w krajach wysoko rozwiniętych, nie prowadzi się w zasadzie napraw blacharskich elementów. Wszystkie elementy uszkodzone wymieniane są na nowe i to na oryginalne.

Wygląda to na typowy przykład wyparcia albo wykorzystania tego mitu przez handlarzy do potwierdzenia, że sprowadzane kompletne samochody z Zachodu są bezwypadkowe. Dane statystyczne wskazują, że np. w Niemczech w częściowych naprawach blacharskich, podczas procesu likwidacji szkód komunikacyjnych, udział tzw. robocizny jest ponad dwukrotnie większy niż w Polsce, dwukrotnie zaś mniejszy jest w Niemczech udział kupowanych części zamiennych. Podobna tendencja utrzymuje się także w przypadku prac lakierniczych i użytych przy nich materiałach. Efekt jest taki, że w Polsce większość zysków trafia do producentów części. Nie bez powodu o pracownikach polskich warsztatów lakierniczo – blacharskich mówi się „wymieniacze” i pomniejsza ich wiedzę, doświadczenie oraz wkład w naprawy

Mit/opinia nr 2:  Jakość naprawianego elementu jest zawsze gorsza niż wymienianego.

Wyraźnie widać tu duże wpływy producentów zainteresowanych sprzedażą części zamiennych. Realizują to przez wewnętrzne zasady współpracy z dystrybutorami. Wieloletnie naciski na sprzedaż części i zakłamywanie rzeczywistości utrwaliły u użytkowników aut takie mity. Trudno będzie przekonać właścicieli samochodów, że naprawa z zakresu blacharstwa bądź lakiernictwa  (oczywiście nie zawsze) bywa bardziej korzystna od wymiany i zwykle ogranicza utratę wartości i trwałości pojazdu. Dobrym przykładem na taką tezę jest stopień ingerencji w konstrukcję pojazdu podczas wymiany elementu. Mamy na myśli bardzo popularną wymianę uszkodzonego progu przez wycięcie. Jak wygląda taka naprawa jest skrupulatnie ukrywane przed użytkownikiem. Podstawą wymiany jest cięcie, spawanie i szlifowanie, które często jest bardziej inwazyjne niż naprawa tego elementu. Efektem jest ograniczenie wytrzymałości nośnej konstrukcji nadwozia.

Wskazane mity potęgują także decyzje Towarzystw Ubezpieczeniowych, ponieważ zarówno one, jak i ich klienci nie chcą płacić za naprawę elementu i oczekują wymiany. Wiedza i doświadczenie użytkowników bazują na własnych szkodach które, przytrafiają się im średnio co 6 lat. Jest to z reguły niewystarczające, aby czegoś się nauczyć na temat optymalnego procesu likwidacji szkody.

Następnie zbadaliśmy efekt naprawy, jej jakość i cenę.

Metoda stosowana w Sieci S-Plus polega na naprawie blacharskiej ograniczonej tylko do miejsca uszkodzenia na poszyciu elementu. Usługa wykonywana jest za pomocą spotera elektrycznego i nosi nazwę Naprawy Panelowej. Innowacyjne rozwiązanie wpływające na jakość usługi ma związek z ograniczeniem do zera ryzyka powstawania ognisk korozji.

Ryzyko korozji (rdzy) powstaje, gdy naprawiany element zostanie pozbawiony warstwy ochrony przeciwkorozyjnej. Dochodzi do takiej sytuacji, gdy pod wpływem temperatury warstwa zabezpieczenia zostaje spalona. Wymiana, czyli spawanie nowego elementu zawsze doprowadza do utraty zabezpieczenia antykorozyjnego. Problem nie jest aż tak istotny z zewnętrzną stroną naprawy, tą możemy na nowo sprawnie zabezpieczyć. Prawdziwe problemy zaczynają się z wewnętrznymi stronami elementów, często z tzw. profilami zamkniętymi. W praktyce istnieje spory problem z dostępem do takiego elementu od tyłu a to w efekcie praktycznie uniemożliwia zabezpieczenie antykorozyjne.

Technicy APP/NTS opracowali bardzo dokładne spotery dostępne pod naszą marką NTools. Zadaniem nowoczesnego spotera jest przygrzanie elektrody do elementu w taki sposób, który nie powoduje przegrzania blachy (nie wypala wewnętrznego zabezpieczenia antykorozyjnego) ale pozwala zapewnić silne połączenie z elektrodą służącą do wyciągania wgniecenia.

Korzyści z naprawy Panelowej polegają także na ograniczeniu czasu usługi tylko do samej naprawy (kilka godzin naprawy panelowej wraz z lakierowaniem). Odpada problem z oczekiwaniem na części (na który narzekają blacharze ze względu na długie terminy dostaw). Nie istnieje problem rozbrojenia elementu i czasu pracownika, ponieważ naprawa panelowa odbywa się na samochodzie bez demontowania także elementów demontowalnych (np. drzwi). Naprawie inwazyjnej podlega jedynie uszkodzenie a nie szereg punktów łączenia z karoserią. Ograniczamy czas na zabezpieczenie antykorozyjne wyłącznie do zewnętrznej strony uszkodzenia, wewnętrzne zachowuje swoje właściwości antykorozyjne co zapewnia bezpieczeństwo stanu auta i jego wysoką wartość. Ponadto sama usługa jest średnio dwukrotnie tańsza od wymiany elementu.

Podziel się:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone