Usuwanie skutków gradobicia to naprawa najbardziej kojarzona z technologią SMART i siecią S-Plus. Technologia i narzędzia powstały przed dziesiątkami lat w Stanach Zjednoczonych i przez ten czas zostały dopracowane do perfekcji. Warsztaty samochodowe S-Plus jako pierwsza sieć w Polsce opracowała podręcznik techniczny, rozpoczęła organizowanie siatki specjalistów skupionych w Salonach S-Plus oraz zbudowała Centrum Szkoleniowe we Wrześni, gdzie wyszkoliła setki fachowców. Doświadczony technik potrafi przywrócić karoserię pojazdu do stanu sprzed gradobicia metodą bezinwazyjną, stosując usuwanie wgnieceń bez lakierowania, oraz bez wymiany elementów. Rekordziści usuwają do 200 wgnieceń w ciągu jednego dnia pracy.

kluczową korzyścią z zastosowania technologii bezinwazyjnego usuwania wgnieceń jest zachowanie oryginalnego lakieru, oryginalnych części i ograniczenie utraty wartości pojazdu. Alternatywą do technologii SMART jest tzw. technologia tradycyjna, polegająca po pierwsze na wymianie elementów, także przez wycinanie (np. poszycia dachu). Nie trzeba być fachowcem, aby domyślić się, że po takiej operacji drastycznie spada wartość auta, nie mówiąc o bezpieczeństwie po inwazyjnej ingerencji w konstrukcję pojazdu. Tradycyjna naprawa skutków gradobicia to także lakierowanie samochodu ze szpachlowaniem. Łatwo wyobrazić sobie jak spadnie wartość auta oraz jakie mogą być efekty po kolejnych uderzeniach w tak połatany lakier.

Nie mniej ważna od utraty wartości pojazdu jest utrata wartości estetycznych. Skutki gradobicia są jedną z najbardziej zwracających uwagę szkód estetycznych na pojazdach. Zwłaszcza na oznaczonych samochodach firmowych, gdzie postrzeganie wizerunku przedsiębiorstwa jest bardzo istotne. Żadnemu właścicielowi nie zależy, aby uszkodzony pojazd był utożsamiany z jego firmą.

Porównaliśmy dwie techniki nieinwazyjnych napraw blacharskich tego rodzaju uszkodzeń.

Na rynku i w mediach funkcjonuje kilka technik bezinwazyjnego i bezlakierowego usuwania wgnieceń. Najbardziej popularne i efektywne są technologie PDR oraz Glue Puller, potocznie znane jako metoda wypychowa i metoda klejowa. W mediach pojawiają się różne cudowne wynalazki i domowe technologie alternatywne dla napraw w warsztacie samochodowym jak np. przyssawki, ale nie zyskały istotnej popularności w profesjonalnych naprawach samochodów techniką SMART.

Sieć S-Plus wykorzystuje, szkoli techników i dostarcza narzędzia właśnie do technologii PDR i Glue Puller. Wieloletnie doświadczenie w blacharstwie i lakiernictwie pozwoliło ocenić jakie wgniecenia mogą być usuwane konkretnym rozwiązaniem:

PDR (Paintless Dent Repair)

Metoda wypychowa stosowana w naprawach blacharskich jest bardzo precyzyjna i polega na zastosowaniu tzw. hebli (dźwigni). Technik musi dostać się narzędziem do spodniej strony blachy i wykorzystując efekt dźwigni dokonać stopniowego jej wypychania. W procesie tym wykorzystywane są otwory technologiczne oraz szczeliny (np. okien), usługa może wiązać się z demontażem niektórych elementów pojazdu np. podsufitki, wygłuszenia maski itp. W celu dotarcia do maksymalnej ilości wgnieceń opracowano specjalnie dostosowane do miejsca naprawy przyrządy (np. dźwignie, płetwy). Dokładność realizacji naprawy jest realizowana z wykorzystaniem specjalnych lamp cieniowych, które pozwalają dostrzec najmniejsze różnice. Ograniczeniem zastosowania technologii PDR jest brak możliwości dotarcia do niektórych elementów, zastosowanie wzmocnień lub kilku warstw, np. progów, słupków oraz czynnik ekonomiczny – gdy koszt i czas przygotowania do wykonania usługi jest nieadekwatny do ilości wgnieceń do usunięcia. W takich przypadkach stosowana jest druga technologia SMART tzw. klejowa.

Glue Puller

Metoda klejowa wyciągania wgnieceń wykorzystuje specjalne grzybki o odpowiednio dobranym kształcie i wielkości w zależności od wielkości i głębokości uszkodzenia. Grzybki przyklejane są do poszycia pojazdu za pomocą termo topliwego kleju. Po zastygnięciu za ich pomocą wyciąga się punktowo blachę za pomocą urządzenia jedno- lub oburęcznego (Puller, młotek bezwładnościowy). Ta metoda w blacharstwie jest uniwersalna i pozwala podjąć naprawę na każdym elemencie z zewnątrz pojazdu (także słupki i progi) – jednak kosztem mniejszej dokładności i czasu naprawy jednostkowej. Zastosowanie kleju w tej naprawie samochodu wymaga czasu, potrzebnego na zastygnięcie, a efekt wyciągania jest widoczny dopiero po odklejeniu grzybka. Szczególnym przypadkiem w technologii klejowej jest zastosowanie jej do usuwania dużych wgnieceń przy wykorzystaniu tzw. listwy klejowej. Procedura jest identyczna, jedynie zmienia się skala. Ograniczeniem technologii Glue Puller może być zwiększona grubość lub sztywność blachy.

Reasumując, obie technologie mogą być wykorzystywane niezależnie, ale najlepsze efekty daje wykorzystanie obu w blacharstwie samochodowym w celu zwiększenia efektywności realizowanej usługi pod względem kosztowym i czasowym. Metoda PDR jest precyzyjna i szybka przy usuwaniu większej ilości wgnieceń, ale ma ograniczenia przy dotarciu do wszystkich elementów. Metoda Glue Puller jest bardziej uniwersalna, pozwala dotrzeć w każde miejsce, ale pochłania więcej czasu i jest mniej dokładna.

Korzyści wynikające z usunięcia wgnieceń technologią SMART:

  • Na samochodzie pozostaje oryginalny lakier,
  • Nie tworzymy grubej warstwy, ponieważ nie szpachlujemy,
  • Nie demontujemy elementów naprawianych,
  • Skracamy czas naprawy do minimum,
  • Ograniczamy koszty naprawy.

Jednocześnie wysoka jakość naprawy wpływa na brak utraty wartości auta po naprawie.

Podziel się:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone