Jednym z negatywnych skutków ocieplenia klimatu są nieoczekiwane i gwałtowne zmiany pogody zauważane również w naszym kraju. Częściej niż kiedyś pojawiają się burze i gradobicia, które mogą być groźne nie tylko dla znajdujących się akurat na zewnątrz ludzi, ale też dla pojazdów, również tych zaparkowanych.
Naprawa karoserii po gradzie jeszcze do niedawna była uważana za przedsięwzięcie trudne i kosztowne, gdyż wymagające zastosowania m.in. zaawansowanych prac lakierniczych, szpachlowania czy wymiany elementów nadwozia uszkodzonego auta, a nawet całego dachu. Do tego efekty takich prac naprawczych na karoserii (większa grubość powłoki lakieru) były często widoczne gołym okiem, co obniżało wartość samochodu. Do tego nie zawsze udawało się odtworzyć oryginalny kolor lakieru, a cała naprawa mogła zajmować nawet kilka dni.
Czy naprawa auta po gradobiciu ma sens?
Auto poobijane przez grad można bardzo szybko rozpoznać spośród innych znajdujących się w warsztacie. Nawet kilkadziesiąt wgnieceń na dachu, drzwiach, masce i klapach nie wygląda dobrze, i może się wydawać, że naprawa nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Skutki gradobicia są znacznie gorsze w przypadku nowych samochodów, których blacha karoserii jest cieńsza w porównaniu ze starszymi modelami. Na szczęście cienkie elementy blacharskie są w równym stopniu podatne na drobne uderzenia, co na usuwanie wgnieceń. Uszkodzenia po gradzie można wyprostować bez naruszania lakieru. Musi to jednak wykonać doświadczona osoba, ponieważ śladów i kolejnych zagnieceń powstałych w trakcie naprawy już raczej nie będzie się dało zlikwidować bez ponownego lakierowania.
Jakie są zalety naprawy auta z wykorzystaniem systemu PDR?
Wykorzystywana obecnie przy usuwaniu wgnieceń po gradzie i naprawie uszkodzonej karoserii technologia PDR (Paintless Dent Removal) pozwala na szybkie i skuteczne usuwanie wgnieceń, bez konieczności lakierowania i szpachlowania samochodu. Jeśli cały proces zostanie prawidłowo wykonany gwarancja na perforację podwozia oraz lakier nie straci ważności. W tej kwestii zawsze jednak warto zapoznać się ze szczegółowymi warunkami umowy lub zapytać bezpośrednio gwaranta.
Technologia PDR umożliwia prostowanie dużych powierzchni z użyciem odpowiednich narzędzi, wypychając zagniecenie od środka, wykorzystując otwory technologiczne. Aby dostać się do każdego z uszkodzeń, niekiedy konieczne jest zerwanie wygłuszeń maski lub odklejenie podsufitki. Metoda PDR ma wiele zalet, dlatego jest rekomendowana do naprawy aut z punktowymi uszkodzeniami karoserii.
Zalety naprawy karoserii aut po gradobiciu z wykorzystaniem systemu PDR:
- Brak konieczności szpachlowania,
- Brak konieczności lakierowania,
- Brak konieczności wymiany elementów,
- Brak uszkodzeń warstwy ochronnej,
- Brak konieczności demontażu elementów naprawianych,
- Zdecydowana oszczędność czasu i pieniędzy.
Za pomocą PDR zazwyczaj udaje się usunąć 99% wgnieceń powstałych w trakcie opadu. Po naprawie można dodatkowo wzmocnić i zabezpieczyć lakier, pokrywając go powłoką z cząsteczkami APP Guard. Jeśli chcesz skorzystać z naszej fachowej pomocy usuwania wgnieceń po gradzie i zabezpieczenia lakieru na przyszłość, zapraszamy do kontaktu.
Kiedy gradobicie staje się niebezpieczne dla karoserii samochodu?
Niebezpieczne zjawiska atmosferyczne mogą zastać nas w domu oraz w podróży. Opady gradowe niszczą samochody i inne środki transportu, obiekty budowlane oraz uprawy rolne. Wraz z gradobiciem najczęściej pojawia się ulewa, burza lub szkwał. O gradzie możemy mówić wówczas, gdy na niebie występują chmury kłębiasto-deszczowe, a z nieboskłonu spadają na ziemię bryłki lodu nazywane gradem, gradowinami lub gradzinami. Ten rodzaj opadu atmosferycznego może osiągnąć wielkość od 5 mm do 5 cm. Przyjmuje się, że zagrożenie dla ludzi i pojazdów pojawia się wówczas, gdy gradziny mają co najmniej 2 cm średnicy. Bryłki lodu o takiej wielkości mogą wyrządzić poważne szkody w pojazdach zaparkowanych bez zewnętrznej ochrony, warto zatem o tym pamiętać, aby uniknąć napraw auta po gradobiciu.