Najczęstsze przyczyny uszkodzeń przedniej szyby pojazdu

Przednia szyba pojazdu to element wyposażenia auta, bez którego trudno wyobrazić sobie możliwość jazdy. Chroni ona przed wiatrem, drobnymi kamykami, kurzem i chłodem, a jednocześnie zabezpiecza kierującego i pasażerów w razie wystąpienia opadów atmosferycznych. W wielu konstrukcjach samochodów szyba czołowa jest jedną z części, która wpływa na usztywnienie całego nadwozia i przenosi część powstających naprężeń. Ze względu na to, że szyba znajduje się cały czas w polu widzenia kierowcy, wśród jej najważniejszych cech musi się znajdować wysoka przezierność. Dla jej zagwarantowania niezmiernie ważne jest, by znajdowała się w dobrym stanie technicznym. Wszelkie głębsze zarysowania mogą powodować powstawanie odblasków i przeszkadzać w obserwowaniu drogi. Podobnie działają wszelkiego rodzaju odpryski czy pęknięcia. Jazda autem z uszkodzoną szybą jest niebezpieczna, a kierowca może zostać ukarany mandatem, dlatego jak najszybciej należy zdecydować się na przeprowadzenie skutecznej naprawy szyb samochodowych, co nie tylko przywróci ich funkcjonalność, ale także pozwoli na uniknięcie wysokich kosztów zakupu i montażu nowego elementu. Przyjrzyjmy się bliżej konstrukcji przedniej szyby, jej możliwym uszkodzeniom oraz sprawdźmy, w jaki sposób mogą one zostać naprawione.

Jak jest zbudowana przednia szyba i co może ją uszkodzić?

Szyba czołowa auta jest najbardziej narażona na kontakt z różnymi czynnikami zewnętrznymi, które z jednej strony mogą ją uszkodzić, z drugiej znacznie ograniczać widoczność. Dla zapewnienia odpowiedniej wytrzymałości oraz ochrony kierującego i pasażerów pojazdu do produkcji przednich szyb używa się szkła hartowanego o wysokiej przezierności. Wyróżnia się ono składem i zastosowanym procesem produkcji. Masa szklana używana do wytwarzania szyb samochodowych składa się w około 75% z kwarcu oraz niezbędnych dodatków – wapnia, sody, a także glinu oraz mieszanki magnezu i węglanu wapnia. Tafle  szkła przeznaczonego na szyby czołowe są poddawane hartowaniu w wysokiej temperaturze przekraczającej 650°C i szybko schładzane. Dzięki temu szkło nabiera bardzo wysokiej twardości, ale jednocześnie staje się niezwykle kruche. W razie silniejszego uderzenia pęka więc na wiele kawałków o bardzo małych rozmiarach, co znacznie zmniejsza ryzyko zranienia.

Dla zwiększenia trwałości szyby samochodowe powstają przez połączenie dwóch tafli szkła, między którymi umieszczana jest folia PVB (folia poliwinylobutylowa). Laminowanie szkła sprawia, że staje się ono znacznie mniej podatne na naprężenia i wibracje oraz dużo lepiej znosi wszelkiego rodzaju uderzenia. Podstawową funkcją folii jest wzmacnianie szyby czołowej, a także utrzymywanie jej w całości w razie możliwego uszkodzenia. Warto wspomnieć, że w procesie laminowania używa się też dodatkowych elementów np. folii przewodzących prąd, które pozwalają na ogrzewanie szyby i instalowanie zatapianych w szybach anten czy folii lekko przyciemnianych, umożliwiających zmniejszenie nasłonecznienia wnętrza auta. W niektórych przypadkach stosowane są także folie wygłuszające ograniczające hałas dobiegający z wnętrza.

Mimo tego, że hartowana szyba przednia jest bardzo twarda, jej powierzchnia może być narażona na wiele rozmaitych uszkodzeń. Poza możliwością powstawania odprysków i pęknięć wskutek uderzeń kamieni czy innych przedmiotów, które mogą znajdować się na nawierzchni drogi, problemem są również zarysowania, powstające wskutek nieostrożnej eksploatacji auta. Powstają one m.in. w czasie zimowego „skrobania” szyb, zwłaszcza wtedy, gdy ich powierzchnia poza lodem jest pokryta drobinami pyłu czy zaschniętym błotem. Wiele problemów mogą sprawić zanieczyszczenia dostające się pod pióra wycieraczek. Znaczna liczba uszkodzeń szyb przednich powstaje wskutek ich gwałtownego schłodzenia, np. polania wodą w wyjątkowo upalny dzień czy wjechania w głęboką kałużę. Jeszcze częstsze są uszkodzenia mechaniczne, zwłaszcza pęknięcia pojawiające się wskutek naprężeń karoserii czy stłuczki lub kolizji, nawet jeśli uderzony został element znajdujący się daleko od szyby.

Technologia naprawy uszkodzeń przedniej szyby

Ze względu na znaczną grubość tafli szkła, z którego zrobiona jest szyba czołowa, a także faktu, że znajduje się między nimi folia amortyzująca częściowo powstające naprężenia, wiele niewielkich uszkodzeń może zostać dość łatwo usuniętych. W przypadku zarysowań rozwiązaniem jest na ogół polerowanie szyby przy użyciu specjalnych preparatów – stosowana tu jest procedura bardzo zbliżona do polerowania lakieru. Jeśli w grę wchodzą odpryski lub pęknięcia, ubytek można uzupełnić specjalną przezroczystą żywicą, choć duże znaczenie ma tu zarówno stan uszkodzenia, jak i jego lokalizacja.

Najważniejszym czynnikiem jest ilość zanieczyszczeń, które przedostały się w głąb odprysku lub pęknięcia. Jeśli będzie ich dużo, praktycznie niemożliwie ukaże się ich usunięcie – w strukturze szyby pozostałaby plama ograniczająca widoczność, a sam wypełniacz mógłby z czasem ulec uszkodzeniu. W przypadku, gdy na szybie pojawi się odprysk, najważniejsze jest więc jak najszybsze zabezpieczenie go przed wpływem czynników wewnętrznych, zwłaszcza wnikaniem wody. Metodą, która sprawdza się najlepiej, jest użycie zwykłej przezroczystej taśmy klejącej, po delikatnym przetarciu uszkodzenia suchą ściereczką dla usunięcia pyłu.

Jeżeli chodzi o techniczną możliwość naprawy, to zwykle wymagane jest, by uszkodzenie nie miało większej średnicy niż około 20 milimetrów w przypadku odprysku i od kilku do kilkunastu centymetrów, jeśli w grę wchodzi pęknięcie. Miejsce, w którym doszło do pojawienia się defektu, nie powinno też znajdować się zbyt blisko krawędzi szyby czy przecinać się z głęboką rysą lub innym pęknięciem. Kłopotliwe może być znaczne nagromadzenie uszkodzeń na niewielkiej przestrzeni. Problemy z naprawą mogą się też pojawić, jeżeli głębokość uszkodzenia będzie znaczna, a ubytek materiału bardzo duży. Warto pamiętać, że proces usuwania uszkodzenia da tym lepsze efekty im szybciej i dokładniej zostanie ono zabezpieczone.

W jaki sposób naprawia się uszkodzenia przedniej szyby?

Usunięcie uszkodzeń w postaci odprysku lub pęknięcia wymaga posłużenia się odpowiednimi urządzeniami oraz wybrania dopasowanych do rodzaju szyby wypełnień. Ważne będzie pozbycie się luźnych okruchów szkła oraz niewielkich obluzowanych fragmentów trzymających się folii, czy takich, które nie do końca uległy ukruszeniu. Następnie należy odessać wszelkie zanieczyszczenia znajdujące się w powstałej szczelinie. Najczęściej w tym celu korzysta się z pompy próżniowej, która odsysa zarówno niestabilne kawałki szkła, jak i kurz. Natomiast wilgoć usuwa się przez wygrzanie elementu i jej odparowaniu. Po przygotowaniu powierzchni i jej starannym oczyszczeniu aplikowane są specjalne żywice.

Do wypełniania ubytków używane są żywice o identycznym z oryginalnym szkłem współczynniku załamania światła, a co za tym idzie o takiej samej przezierności. Ich barwa jest dobierana do rodzaju szyb zamontowanych w pojeździe – wielu producentów stosuje specjalne kolorowe szkło np. niebieskawe, brązowe lub zielonkawe. Żywice są najczęściej nakładane w dwóch etapach – pierwszym, w którym wypełniana jest większość ubytku oraz drugim, gdzie odpowiednio wygładzana i polerowana jest powierzchnia szkła. Materiał jest wtryskiwany pod ciśnieniem, co sprawia, że może dobrze spenetrować wszystkie wolne przestrzenie i wypchnąć znajdujące się wewnątrz powietrze. Żywica jest następnie utwardzana w promieniach ultrafioletowych.

Po utwardzeniu całe uszkodzenie jest wykańczane zewnętrzną warstwą żywicy, również światłoutwardzalnej. Na koniec całego procesu konieczne jest jeszcze wypolerowanie obszaru aplikacji, co pozwala na usunięcie naddatku żywicy pojawiającego się podczas jej nakładania oraz nadanie całości jednolicie gładkiej powierzchni. W przypadku, gdy uszkodzeń jest więcej, procedura może zostać powtórzona w kolejnym miejscu. Trzeba podkreślić, że efekt naprawy pozwala na przywrócenie pełnej przezierności, a późniejsze zlokalizowanie miejsca ingerencji w strukturę szyby jest bardzo trudne, ponieważ żywica jest nie do odróżnienia od szkła nawet przy użyciu skoncentrowanej wiązki światła.

Największą korzyścią z naprawy szyb przy pomocy żywicy utwardzanej w świetle UV jest bardzo niski w porównaniu z ceną nowej szyby koszt. Naprawa nie jest także kłopotliwa ani długotrwała – auto może być normalnie eksploatowane natychmiast po zakończeniu prac. Użycie materiałów o odpowiedniej recepturze i staranne zabezpieczenie, a później oczyszczenie uszkodzenia dają pełną gwarancję powodzenia.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

3 × 2 =