Metody naprawy zderzaków. Spawanie i odbudowa ubytków
Wiele podzespołów montowanych w nowoczesnych pojazdach jest wykonywanych z tworzyw sztucznych, które zapewniają nie tylko dobrą sztywność oraz wysoką wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne, ale także są lekkie i bez przeszkód można je pokrywać lakierem lub barwić. Duża popularność materiałów tego rodzaju sprawia jednak, że dość często ulegają one uszkodzeniom, tym bardziej, iż nierzadko są one wykorzystywane jako elementy karoserii np. zderzaków, spoilerów lub rozmaitych osłon. Na szczęście ze względu na specyficzne właściwości spawanie plastiku nie jest problemem, więc naprawy można wykonać stosunkowo szybko i niewielkim kosztem. Przekonajmy się, co sprawia, że częściom z tworzywa da się przywrócić pełną funkcjonalność i jak się to robi.
Dlaczego plastik można łatwo naprawić?
Znaczna część tworzyw sztucznych należy do materiałów termoplastycznych. Oznacza to, że w podwyższonej temperaturze stają się one łatwe do formowania, a zastygając, mogą przybierać niemal dowolny kształt. Właściwość ta sprawia, że wiele plastików może być poddawanych przekształceniom bez utraty swej charakterystyki wytrzymałościowej. W razie powstania uszkodzenia mechanicznego – pęknięcia, oderwania mocowania lub odłupania części elementu jego pierwotny kształt można odtworzyć, wprowadzając podgrzany materiał tego samego typu oraz połączyć go z powierzchnią, której temperatura również została podniesiona do odpowiedniego poziomu.
Jak przebiega proces spawania plastiku?
Spawanie plastiku jest podobne do spawania metalu, choć w tym przypadku nie korzysta się z aż tak wysokich temperatur, a źródłem ciepła nie jest ani łuk elektryczny, ani płonący gaz czy promień lasera. Spawarki do plastiku zwykle wykorzystują mocno podgrzane powietrze albo specjalny element grzejny zbliżony do tych, z jakimi można spotkać się w lutownicach. Po podniesieniu temperatury plastiku w miejsce tworzonego spawu wprowadza się ten sam rodzaj tworzywa, jak ten, z jakiego został wyprodukowany dany element. Wypełnia on szczelinę lub ubytek, a po zastygnięciu powierzchnia może zostać wygładzona i polakierowana.
Wróć na bloga