Kiedy można naprawić szybę samochodową?

Niestety, ale może zdarzyć się, że w ułamek sekundy na naszej szybie samochodowej powstanie tzw. pajączek, czy odprysk. Powodów jest wiele, np. uderzenie kamyczka spod kół. Tego typu uszkodzenie nie tylko powoduje dyskomfort podczas prowadzenia, ale także może skutkować otrzymaniem mandatu, uznaniem przez policję, że samochód jest niesprawny i odebraniem dowodu rejestracyjnego. Kiedy zatem szyba kwalifikuje się do naprawy?

Kiedy szyba kwalifikuje się do naprawy? 

Istnieją dwa rodzaje szyb samochodowych: hartowane oraz laminowane (klejone). To najczęściej te drugie wykorzystywane są jako szyby przednie. Ich wielką zaletą jest to, że w odróżnieniu od szyby hartowanej, podczas uderzenia, nie kruszy się, a jedynie tworzy się w niektórych miejscach np. odprysk. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że nie zawsze będzie ona nadawała się do naprawy. Przykładem jest pojawienie się „pęknięcia”, który kwalifikuje szybę jedynie do wymiany. 

Czy konieczne jest zabezpieczenie uszkodzenia?

Kluczowe dla skutecznego usunięcia odprysku jest szybkie zlecenie naprawy lub zabezpieczenie miejsca uszkodzenia przed wodą i zabrudzeniem. Wystarczy zwykła biurowa przeźroczysta taśma samoprzylepna. Oczywiście jest to rozwiązanie czasowe ograniczające zanieczyszczenie.

Problem zanieczyszczenia polega na możliwości pojawienia się tzw. „mgiełki” w miejscu naprawianego odprysku. To zabrudzenie jest najczęściej efektem osadzenia się minerałów i zabrudzenia w wodzie po jej odparowaniu przed naprawą.

Bez żadnych problemów natomiast, możemy naprawić szybę, gdy:

  • odprysk nie znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, tzn. na wysokości jego oczu
  • średnica odprysku nie przekracza 24 mm (w zależności od rodzaju uszczerbku i techniki naprawy)
  • ubytek umiejscowiony jest co najmniej 10 cm od najbliższej krawędzi
  • uszkodzenie zostało zabezpieczone przed zabrudzeniem
  • uszczerbek znajduje się na zewnętrznej części szyby

Jak wygląda naprawa? 

Naprawa szyby rozpoczyna się od usunięcia wilgoci, powietrza i drobinek szkła z powstałego ubytku. Kolejnym krokiem jest wypełnienie go specjalną lotną żywicą syntetyczną za pomocą pompy pod ciśnieniem. Następnie, utwardza się ją, posługując się promieniami UV, a nadmiar preparatu usuwany jest poprzez polerowanie. Cały zabieg trwający od pół do jednej godziny przywraca pierwotną wytrzymałość szyby i jest o 90% tańszy od wymiany na nową. Warto też dodać, że nie opłaca się i nie jest to zalecane, by naprawiać szybę, która posiada wiele odprysków, chyba że są to tylko powierzchowne uszczerbki.

Wróć na bloga
S-Plus   S-Plus