Czy lakierowanie całego elementu jest konieczne?

Powłoka lakiernicza jest warstwą, która pełni funkcję zabezpieczenia elementów metalowych, a jednocześnie jest elementem nadającym autu niepowtarzalny wygląd dzięki kombinacji użytego koloru i rozmaitych efektów – od metalicznego połysku po głęboki mat. Wszelkie uszkodzenia lakieru prowadzą więc nie tylko do pogorszenia atrakcyjności wizualnej pojazdu, ale także do zmniejszenia ochrony antykorozyjnej i narażenia auta na rdzę. Wszystkie defekty lakieru: zarysowania, odpryski czy głębokie zanieczyszczenia powinny być możliwie szybko usuwane. Kompletne lakierowanie takich elementów może być jednak dość kłopotliwe i kosztowne, w wielu przypadkach zupełnie wystarczającym zabiegiem będzie lakierowanie punktowe. Sprawdźmy, w jakich sytuacjach jest ono możliwe i zobaczmy, jak przebiega.

Kiedy można nakładać lakier punktowo?

Możliwość lakierowania jedynie części uszkodzonego elementu jest uzależniona od skali usterki, miejsca oraz samej budowy elementu. Chodzi tu zarówno o samo zarysowanie lub ubytek lakieru, jak i jego wielkość oraz rodzaj. Liczy się także czy na elemencie są listwy lub przetłoczenia i sposób, w jaki jest on zamontowany. Nie realizujemy lakierowania punktowego na dużych płaskich i zwłaszcza poziomych elementach jak dach, maska, pokrywa bagażnika czy drzwi bez listw. Oko ludzkie w procesie ewolucji uzyskało zdolność rozróżniania różnic w odcieniach kolorów na powierzchniach zwłaszcza horyzontalnych.

W przypadku dużej ilości pokaźnych uszkodzeń bardziej efektywne będzie pomalowanie całej części. Jeśli jednak zarysowanie czy ubytek jest niewielki lub chodzi o pojedynczy ślad, a element jest łatwo dostępny, lepsze będzie lakierowanie punktowe.

Dlaczego warto korzystać z lakierowania punktowego?

Lakierowanie punktowe pozwala na uzyskanie znakomitego efektu, który będzie nie do odróżnienia od elementu, który zostałby pomalowany w całości. Jednocześnie taki rodzaj malowania jest znacznie szybszy, liczony w godzinachi, co równie ważne, ogranicza utratę wartości auta.

Przy malowaniu punktowym typu SPOT nie ma konieczności długotrwałego i kosztownego demontażu poszczególnych elementów, ponieważ naprawa lakiernicza odbywa się bezpośrednio na pojeździe. Oprócz skrócenia czasu naprawy wpływa to na ograniczenie kosztów – poza niższym wymaganym nakładem roboczogodzin mniejsze jest również zużycie lakieru.

Lakierowanie metodą SPOT sprawdza się w przypadku wielu różnych elementów. W ten sposób można bez problemu naprawiać zarówno uszkodzenia zderzaków, błotników czy drzwi, jak i pokryw bagażnika lub silnika. Malowanie punktowe sprawdza się też przy renowacji lakierowanych felg aluminiowych oraz naprawie drobnych detali jak obudowy lusterek, klamki czy różnego typu listw i spojlerów.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

S-Plus   S-Plus