Auto po gradobiciu – o czym pamiętać?
Intensywne opady gradu mogą spowodować duże zniszczenia, zwłaszcza jeżeli spadające bryłki mają znaczne rozmiary i sporą masę. Na ogół elementami najbardziej podatnymi na uszkodzenie poza szybami przednią oraz tylną okazują się pokrywa silnika i bagażnika, a także dach. Zdarza się, że uszkodzenia pojawią się również na słupkach bocznych oraz panelach drzwi. Tradycyjne naprawy blacharsko-lakiernicza okazują się z reguły kosztowne i drogie. Jeżeli w wyniku działania sił natury nie doszło jednak do pęknięcia lub odspojenia lakieru, usuwanie wgnieceń po gradobiciu może okazać się o wiele tańsze i szybsze. Rozwiązaniem jest w takiej sytuacji zastosowanie jednej z metod tzw. smart repair, czyli technologii PDR. Przyjrzyjmy się jej bliżej.
Rodzaje napraw PDR
Naprawy PDR (Paintless Dent Repair) pozwalają na przywrócenie właściwej geometrii elementów przez wykorzystanie plastyczności metalu i możliwości jego odkształcania po zadziałaniu z odpowiednio dużą siłą. Miejsca, gdzie do uszkodzonego elementu można uzyskać dostęp z drugiej strony wgniecenia, są wypychane przy użyciu specjalnych łyżek i zastosowaniu punktowego nacisku. Jeżeli jest to utrudnione, alternatywą pozostaje skorzystanie z tzw. glue pullera. Jest to technika wymagająca przyklejenia do powierzchni wgniecenia specjalnego grzybka, który następnie jest odciągany urządzeniem wyposażonym w podstawki opierane o metal wkoło defektu i dźwignię zapewniającą wystarczającą siłę do ponownego odkształcenia elementu.
Jakie są ograniczenia napraw PDR?
Możliwość usuwania wgnieceń zależy od ich lokalizacji i tego, czy nie znajdują się one zbyt blisko siebie. W technice glue pullera istotna będzie również odległość od krawędzi elementu, a przy użyciu łyżek dobry dostęp do drugiej strony panelu.
Wróć na bloga