Ile czasu zajmuje naprawa części z tworzyw sztucznych?
Podzespoły wykonane z tworzyw sztucznych stanowią znaczną część wszystkich elementów składowych samochodu. Korzysta się z nich nie tylko we wnętrzu, ale także jako surowca do przygotowania obudów poszczególnych podzespołów, ich mocowań lub wszelkiego typu osłon, izolacji oraz uszczelnień. Ile zajmuje ich naprawa?
Gdzie w mechanice samochodowej znajdują zastosowanie materiały sztuczne?
Produkcja deski rozdzielczej i pozostałych części kokpitu, boczków drzwi i uchwytów, obudowy wewnętrznych elementów i nie tylko – to wszystko wymaga tworzyw sztucznych. Stale rośnie też liczba części nadwozia, które powstały z tego materiału. Dobrym przykładem mogą tu być zderzaki i klamki albo obudowy lusterek.
Podzespoły znajdujące się na zewnątrz są szczególnie narażone na uszkodzenie w wyniku stłuczek i wypadków, a metodą ich naprawy jest spawanie plastiku. Przekonajmy się, na czym polega ten proces i zobaczmy, jak się go przeprowadza.
W jaki sposób można naprawiać tworzywa sztuczne?
Wiele tworzyw sztucznych zalicza się do materiałów termoplastycznych. Oznacza to, że można je formować, nadając im kształt przy wykorzystaniu właściwej matrycy po ich uplastycznieniu w wyniku podniesienia temperatury. Co ważne, proces ten może zachodzić wielokrotnie – zmiana będzie więc możliwa także w przypadku gotowych elementów, które po podgrzaniu da się zmodyfikować. Ta właściwość plastików sprawia, że w razie ich uszkodzenia mechanicznego – pęknięcia bądź urwania fragmentu odpowiedzialnego za mocowanie część może zostać łatwo naprawiona, o ile skorzysta się z odpowiedniego urządzenia.
Jak przebiega naprawa tworzywa?
Naprawa elementu wykonanego z tworzywa wymaga użycia specjalnego urządzenia, które będzie w stanie punktowo podgrzać materiał do temperatury, w której uzyska on możliwość zmiany kształtu. Pozwala to na wprowadzenie w miejsce uszkodzenia dodatkowego tworzywa, które upłynnione połączy się w jednolitą strukturę z tym, które stanowi część naprawianego elementu. Proces ten przypomina spawanie metalu, dlatego często używa się określenia „spawanie plastiku”. Czas potrzebny na całą operację zależy od wielkości części oraz tego, czy była ona pokryta lakierem, dlatego waha się od kilkunastu minut do kilku godzin, jeżeli interwencja wiąże się z koniecznością odnowienia powłoki lakierniczej.
Wróć na bloga