Istnieje możliwość usunięcia zmatowień i rys na lakierze poprzez jego polerowanie. Metoda ta jest jednak ograniczona tylko tych, których głębokość nie przekracza grubości warstwy lakieru bezbarwnego. Aby sprawić by rysa stała się niewidoczna należy spolerować warstwę powłoki bezbarwnej aż do „dna” rysy (rysa ma zwykle przekrój trójkąta ostrokątnego z ostrym wierzchołkiem skierowanym w dół – tu znajduje się „dno” rysy). Jeżeli głębokość rysy przekracza grubość warstwy bezbarwnej – a zatem jeżeli rysa sięga warstwy lakieru bazowego, podkładu, blachy czy plastiku – to takiego uszkodzenia nie da się usunąć poprzez polerowanie. Aby taką rysę usunąć trzeba ponownie lakierować odbudowując całą powłokę lakierniczą w danym miejscu.
Aby móc ocenić ile razy można polerować lakier, trzeba podjąć decyzję: w jakim stopniu mają być usunięte rysy głębokie. Ile lakieru pozostanie po usunięciu rys głębokich. Odpowiedź na to pytanie można uzyskać po pomiarze grubości warstwy lakieru na porysowanym elemencie, w szczególności na obszarze sąsiadującym bezpośrednio z rysą. Należy tu kierować się rozsądkiem i nie obniżać grubości powłoki do wartości bliskich zeru. Może lepiej pozostawić najgłębsze rysy, a spolerować rysy drobne, płytkie, ale z reguły zdecydowanie bardziej liczne. Po takim zabiegu powierzchnia odzyska połysk, a pozostawione rysy głębokie będą miały rozszlifowane, złagodzone krawędzie, stając się mniej widocznymi. Procesy polerowania rys drobnych można powtórzyć kilkukrotnie w historii samochodu. Polerowanie głębokie – w skrajnych przypadkach już przy drugim polerowaniu głębokim może zabraknąć lakieru bezbarwnego.
Dobór głębokości polerowania lakieru warto powierzyć specjalistom – profesjonalistom Auto Detailingu z warsztatów S-Plus.