Szkody ponadnormatywne? jak przygotować auto do zdania?

Użytkowanie samochodu na podstawie umowy leasingu jest korzystne ze względów podatkowych, cieszy się więc dużym zainteresowaniem. Jednocześnie leasingodawcy muszą dbać o swoje interesy, rozliczając kończącą się umowę, dokładnie sprawdzają więc stan przekazywanego pojazdu, a w razie, gdy stwierdzają występowanie tzw. uszkodzeń ponadnormatywnych, żądają zapłacenia kar umownych. Przekonajmy się, czym są szkody ponadnormatywne i sprawdźmy, jak można zabezpieczyć się przed ryzykiem naliczenia dodatkowych opłat.

Szkody ponadnormatywne – co to takiego?

Eksploatacja każdego pojazdu wiąże się z systematycznym pogarszaniem stanu technicznego w wyniku zużycia poszczególnych podzespołów. Istotną rolę odgrywają zdarzenia związane z użytkowaniem auta, np. narażenie na działanie warunków atmosferycznych. Skala uszkodzeń w sytuacji, gdy osoba dysponująca autem właściwie o nie dba, jest jednak możliwa do określenia i akceptowalna przez firmę leasingową, ponieważ wlicza się ją do kosztów zwykłej utraty wartości. Jeżeli samochód będzie używany niezgodnie z przeznaczeniem, a leasingodawca nie zadba o ochronę przed dodatkowymi zniszczeniami, sprzedaż auta będzie trudniejsza, a możliwa do uzyskania cena niższa. Wszelkie defekty wykraczające poza typowe, określane są jako uszkodzenia ponadnormatywne.

Leasingodawcy dla ułatwienia stosują tzw. Przewodniki Zwrotu Pojazdów, gdzie wyjaśniają, jakie uszkodzenia uznawane są za szkody ponadnormatywne.

 Co można zrobić, gdy w aucie pojawią się uszkodzenia ponadnormatywne?

Kary umowne za uszkodzenia ponadnormatywne są wysokie, można ich jednak uniknąć, odpowiednio przygotowując auto do zdania. Wiele firm oferuje specjalne pakiety usług, w ramach których można usunąć usterki powłoki lakierniczej, szyb, felg, reflektorów czy tapicerki.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

dwanaście + piętnaście =