Co kryje się pod pojęciem “naprawa panelowa”?
Określenie „naprawa panelowa” może dla niektórych osób wydać się dość zagadkowa. Najprościej mówiąc to naprawa blacharska. Nazwa “naprawa panelowa” została wymyślona przez Techników, ponieważ dotyczy wyłącznie naprawy paneli nadwozia pojazdu, czyli elementów karoserii. Proste? 😉
Nie? to rozszerzymy temat: naprawie panelowej podlegają uszkodzenia poszycia karoserii, czyli krótko mówiąc wgniecenia >>>.
Teraz kilka zdań dla zainteresowanych stroną techniczną. Do pełnego wyjaśnienia tytułowego pojęcia brakuje nam jeszcze określenia metody naprawy tychże wgnieceń.
Usuwanie wgnieceń metodą panelową odbywa się przy użyciu urządzenia nazywanego spotterem. Spoter jest urządzeniem elektrycznym służącym do punktowego (stąd nazwa spotter – z ang. spot = punkt) przygrzewania do powierzchni blachy różnego rodzaju elektrod i adapterów.
Zalet wykorzystania tej technologii jest wiele ale do najważniejszych należą:
- Naprawa wykonywana jest od zewnętrznej strony elementu nadwozia – nie ma konieczności ingerowania w wewnętrzne elementy tapicerki pojazdu,
- Nie ma potrzeby demontażu uszkodzonego elementu z pojazdu (drzwi, pokrywa silnika, itp.) co eliminuje konieczność późniejszego montażu i pasowania elementu oraz znacznie skraca czas realizacji,
- Nie jest konieczne wycinanie stałych części nadwozia takich jak: tylny błotnik, poszycie progu i słupków,
- Istnieje możliwość naprawy wgnieceń obejmujących duże powierzchnie (np. ściany boczne pojazdów dostawczych),
- Wewnętrzne zabezpieczenie antykorozyjne pozostaje nienaruszone (nie spalone), dzięki wykorzystaniu precyzyjnej technologii oferowanej przez Ntools.
Czasami pojawiają się ograniczenia zastosowania naprawy panelowej:
- Uszkodzenie konstrukcji danego elementu (np. oprócz wgniecenia na drzwiach pojazdu uszkodzeniu uległa również rama drzwi),
- Aspekt ekonomiczny – jeśli czas i koszt naprawy będzie wyższy od wymiany elementu na nowy.
Na koniec, istotną informacją jest również to, że naprawy panelowe stosujemy zarówno na elementach nadwozia wykonanych ze stali jak i tych wykonanych ze stopów aluminium.