Lakierowanie miejscowe a różnica odcienia koloru lub struktury powierzchni

Powłoka lakiernicza jest odpowiedzialna za wygląd auta i stanowi zabezpieczenie karoserii przed ryzykiem wystąpienia korozji, dlatego jej stan powinien być jak najlepszy, a wszystkie defekty usuwane możliwie szybko. Naprawa lakieru może być prowadzona różnymi metodami w zależności od rodzaju uszkodzenia. Jedną z technik stosowanych najczęściej jest lakierowanie miejscowe techniką SPOT. Przy jej wykorzystaniu szczególne znaczenie ma jednak prawidłowy dobór lakieru. Przekonajmy się, dlaczego jest to trudne i sprawdźmy, jak może przebiegać.

Dlaczego dobór lakieru bywa problemem?

Dobór koloru jest jednym z ważniejszych etapów naprawy lakieru, a stosowane procedury dość złożone. Jest to spowodowane tym, że każda powłoka lakiernicza wykazuje odstępstwa od założonego wzorca, nawet jeżeli jest wykonywana przez producenta pojazdu. Składają się na to różne czynniki od warunków panujących podczas lakierowania, np. wilgotności, temperatury czy ciśnienia, aż po kwestie wynikające z technologii, m.in. ilość ułożonych warstw, rodzaj podkładu lub ciśnienie podczas aplikacji lakieru. Rezultatem może być fakt, że nawet znając numer użytego lakieru, uzyskanie identycznego efektu wymaga specjalnych zabiegów ze strony lakiernika.

Jak dobiera się kolor lakieru?

Kolor lakiery wybiera się na podstawie kodu stosowanego przez producenta. Uzyskanie odpowiedniego odcienia przy technologii SPOT, gdzie nowy lakier nakłada się w ten sposób, że sąsiaduje on z oryginalnym. Ważny jest stopień zużycia powłoki i zmiany, jakie zaszły w oryginalnym wybarwieniu. Aby oszukać oko, lakiernicy stosują cieniowanie, które umożliwia swobodne przejście jednego koloru w drugi. Zabieg ten uwzględnia też metoda SPOT, która dodatkowo różni się od tradycyjnej tym, że pokrywa lakierem jedynie uszkodzone miejsce. Generuje to mniejsze koszty i ogranicza powstanie grubej warstwy produktu na aucie.

Wróć na bloga
sieć salonów   zgłoś szkolenie