Czy da się wypychać wgniecenia na słupkach i krawędziach drzwi?

Nadwozie każdego samochodu powinno być utrzymywane w równie dobrym stanie co jego wszystkie podzespoły mechaniczne, ponieważ przesądza ono nie tylko o wyglądzie auta, ale także wpływa na poziom ochrony przeciwkorozyjnej. Efekty uszkodzeń różnych elementów karoserii negatywnie wpływają na możliwość korzystnej odsprzedaży pojazdu, a ich pozostawienie „samym sobie” to najkrótsza droga do powiększenia szkód, a z czasem zwykle także postępujących usterek lakieru, który w wyniku powstających naprężeń może się odspajać i pękać.

Tradycyjne naprawy blacharsko-lakiernicze mogą być kłopotliwe, oznaczając unieruchomienie samochodu na wiele dni, a przy tym są dość kosztowne, nawet jeśli obszar, na jakim będą wykonywane, jest stosunkowo nieduży, a powierzchnia lakieru nie została przerwana. Sposobem na skrócenie czasu potrzebnego do przywrócenia auta do właściwego stanu w niedługim czasie i przy znacznie niższych kosztach, także wówczas jeżeli wgniecenie wystąpiło w trudno dostępnym miejscu, jest naprawa typu PDR. Przyjrzyjmy się bliżej temu, na czym polega technologia PDR, zobaczmy, jakie uszkodzenia można za jej pomocą usuwać i przekonajmy się, czy będzie skuteczna również na słupkach i krawędziach drzwi.

Metody napraw blacharsko-lakierniczych i ich zastosowanie

Klasyczna naprawa blacharska wiąże się z prostowaniem uszkodzonego elementu za sprawą jego wyklepywania, a nierzadko także podgrzewania blachy, tak by zapewnić jej odpowiednią plastyczność. Takie metody są bardzo skuteczne, jednak nie zawsze łatwe do zastosowania. Często łączą się z koniecznością demontażu elementu, a także uzupełnienia defektów powłoki lakierniczej. Pociąga to za sobą nieuchronnie lakierowanie całego elementu lub jego dużej części, co z kolei wymaga właściwego przygotowania i znacznie wydłuża cały proces. Alternatywą może być szpachlowanie wgniecenia połączone z lakierowaniem lub wręcz wymiana całego panelu, również łącząca się z koniecznością nałożenia lakieru.

Typowe naprawy blacharsko-lakiernicze poza wydłużonym czasem wykonania i podwyższoną ceną wiążą się także z tym, że ponowne lakierowanie ma na ogół znaczny wpływ na wartość auta. Choć wszystkie prace mogą być wykonane na najwyższym poziomie i z zachowaniem wymaganych reżimów technologicznych gwarantujących wysoką trwałość, to w razie sprzedaży samochodu potencjalny kupujący zwykle nabiera podejrzeń co do jego stanu. Często kończy się to rezygnacją z transakcji lub żądaniem obniżenia ceny. Wynika to z faktu, że grubość powłoki lakierniczej nanoszonej podczas napraw jest z konieczności większa niż tej, którą wykonano oryginalnie, a jej sprawdzenie z wykorzystaniem odpowiedniego miernika jest stosunkowo proste.

Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku korzystania z naprawy w technologii PDR (Paintless Dent Repair). Jest ona możliwa do zastosowania tam, gdzie nie nastąpiło przerwanie powłoki lakierniczej i odspojenie warstw lakieru od podłoża. Za jej pomocą można na ogół usuwać większość efektów niewielkich stłuczek parkingowych, najechania na słupki, ściany czy narożniki, a także inne elementy infrastruktury drogowej. Naprawy PDR sprawdzają się także w usuwaniu skutków gradu, uderzeń odłamanych silnym wiatrem konarów czy efektów wandalizmu w postaci wgnieceń na karoserii powstałych np. w wyniku uderzenia.

Na czym polega naprawa PDR?

Naprawy PDR nazywane także naprawami bezlakierowymi polegają na usunięciu odkształcenia przy wykorzystaniu zdolności metalu do zmiany kształtu po zadziałaniu siły, która przekracza jego sprężystość i powoduje trwałą zmianę kształtu. Stosowany nacisk jest porównywany do tego, jaki spowodował wgniecenie, jednak specjalista, który podejmuje się tego zadania, działa z bardzo dużą precyzją i wyłącznie punktowo. Odkształcając element w kierunku przeciwnym do istniejącego wgłębienia, doświadczony fachowiec jest w stanie sprawić, że powierzchnia stanie się idealnie gładka, a na aucie pozostanie nienaruszona warstwa oryginalnego lakieru bez śladów zewnętrznej ingerencji.

W naprawach PDR są stosowane dwie techniki – naprawa mechaniczna lub chemiczno-mechaniczna. W pierwszym przypadku specjalista posługuje się wyłącznie odpowiednimi przyrządami, którymi naciska na wewnętrzną część uszkodzonego elementu. Przy użyciu prawidłowo wyprofilowanych tzw. hebli, dobranych do skali i lokalizacji usterki można wyprostować niemal każdy element, do którego jest dostęp od wewnętrznej strony wgniecenia, a więc m.in. zderzaków, drzwi, błotników i masek. Za sprawą właściwej techniki fachowiec jest w stanie skompensować wydłużenie blachy, a jednocześnie przywrócić zarówno jej płaską powierzchnię, jak i kształt ewentualnych przetłoczeń.

Innym rodzajem naprawy PDR jest skorzystanie z metody Glue Puller, tzw. klejowej. W tym przypadku zamiast wypychania uszkodzenia mamy do czynienia z jego wyciąganiem. Do nadwozia jest montowane specjalne urządzenie, które z jednej strony przytrzymuje w niezmienionej pozycji bezpośrednie otoczenie wgniecenia, z drugiej pociąga jego powierzchnię metalu w kierunku przeciwnym do wgłębienia. Jest to możliwe dzięki grzybkowi mocowanemu do powierzchni z użyciem kleju termicznego.

Co można naprawiać, stosując technologię PDR?

Technologia PDR może być zastosowana w przypadku większości uszkodzeń oraz wielu  różnych elementów karoserii. Jest szczególnie chętnie używana tam, gdzie uszkodzenia są stosunkowo nieduże, ponieważ skompensowanie większych wgnieceń nie zawsze będzie możliwe. Bardzo cenna okazuje się zwłaszcza przy naprawie dachów i słupków, które stanowią całość z bryłą nadwozia, a ich wymiana bywa niezwykle trudna i kosztowna lub często wręcz niemożliwa. Plusem jest też fakt, że przy używaniu Glue Pullera nie trzeba przy tej okazji demontować podsufitki i innych elementów tapicerki.

Metody PDR mają jednak również swoje ograniczenia, zwłaszcza jeśli chodzi o użycie kleju. Warto pamiętać, że w tym przypadku siła, z jaką element będzie wyciągany, musi być dostosowana zarówno do skali wgniecenia, a więc głębokości oraz grubości blachy, ale także tego, jak mocno lakier przylega do powierzchni metalu – w przeciwnym razie może on zostać poważnie uszkodzony. Z napraw PDR będzie więc można korzystać w zależności od tego, w którym miejscu jest ulokowane wgniecenie. Na ogół metoda przy użyciu hebli daje większe możliwości, z uwagi na łatwość korzystania z większej siły nacisku. O ile więc w wielu przypadkach można usunąć nawet wgniecenia znajdujące się tuż przy krawędzi drzwi czy maski lub bagażnika, o tyle uszkodzenia słupków czy dachu mogą stanowić większy problem. W takich sytuacjach o tym, czy naprawa metodą PDR będzie możliwa, musi zadecydować fachowiec, który dokona oględzin pojazdu. Auto nie zakwalifikuje się do zastosowania jednej z metod PDR m.in. wówczas, jeśli głębokość wgniecenia będzie przekraczała 10% jego powierzchni.

Warto pamiętać, że sukces w naprawach PDR zależy w dużej mierze od fachowości specjalistów, którzy je przeprowadzają. Poszukując punktu, który będzie mógł usunąć usterki, warto więc zwracać uwagę na to, czy współpracuje on z siecią zapewniającą odpowiednie wsparcie techniczne w postaci szkoleń i profesjonalnego sprzętu. Korzyści ze stosowania metody PDR są tak duże, że zawsze warto upewnić się w pierwszej kolejności, czy skala usterek będzie pozwalała na jej użycie.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

18 − 9 =