Jak zapobiec powstaniu rdzy na felgach samochodowych?

Na atrakcyjny wygląd auta składa się wiele elementów – poza kształtem nadwozia czy jego kolorem duże znaczenie ma nienaganny stan lakieru samochodowego, czy pozbawione uszkodzeń szyby i reflektory. Jednym z czynników, które mają decydujący wpływ na to, jak prezentuje się pojazd, są także felgi samochodowe.

Najlepiej sprawdzają się zwykle felgi aluminiowe, które poza dowolnym za sprawą stosowanych przez producentów powłok lakierniczych zabarwieniem mogą mieć dopasowany do stylu auta kształt i rozmiar oraz elementy ozdobne. Niestety, felgi często ulegają uszkodzeniom, które zdecydowanie obniżają ich walory, a przy tym przyczyniają się do postępującej korozji, prowadzącej do szybkiego powiększania się zniszczonych obszarów. Na szczęście z większością tego rodzaju problemów można sobie stosunkowo łatwo poradzić, naprawiając i malując felgi, co pozwala na przywrócenie im dawnego blasku przy stosunkowo niewielkich nakładach. Przekonajmy się, jakie mechanizmy najczęściej prowadzą do uszkodzenia felg i sprawdźmy, jak można doprowadzić je do stanu dawnej świetności.

Dlaczego felgi aluminiowe mogą wymagać naprawy?

Czynnikiem, który najczęściej prowadzi do poważnych uszkodzeń felg aluminiowych, są wszelkiego rodzaju nierówności w nawierzchni dróg i ulic, po jakich poruszają się auta. Wyrwy czy pęknięcia mogą doprowadzić do odkształcenia felgi lub pęknięcia opony. Dla estetyki felg równie groźne są wszelkiego rodzaju zarysowania, na które można je narazić, wjeżdżając lub przejeżdżając obok wysokich krawężników albo progów zwalniających. Problemem bywają też wszelkiego rodzaju słupki albo „naprowadzacze”, choćby takie, jakie można spotkać przy dystrybutorach na stacjach paliw bądź myjniach samochodowych. Choć stopy, z jakich wykonuje się alufelgi, są na ogół dość twarde, to w podobnych sytuacjach łatwo o zarysowania czy nawet powstanie niewielkich ubytków zarówno materiału, z którego są wyprodukowane, jak i lakieru, jakim jest pokrywana ich powierzchnia.

W powszechnym mniemaniu aluminium jest niezwykle odporne na korozję, za sprawą tworzącej się na nim w sposób naturalny warstwy tlenku, który zapobiega przedostawaniu się tlenu do struktury głębiej położonych fragmentów metalu. Choć rzeczywiście aluminium koroduje znacznie wolniej niż stal, to warto podkreślić, że koła samochodowe są narażone na częsty kontakt z agresywnymi substancjami chemicznymi. Zimą jest to sól używana do posypywania jezdni, a przez cały rok wilgoć i woda wraz z niewielkimi ilościami płynu hamulcowego czy choćby różnych kosmetyków samochodowych. Na felgi, których lakier uległ zdarciu, działają także zawieszone w powietrzu i zalegające na drogach pyły oraz wysoka temperatura, do jakiej nagrzewają się podczas hamowania. Wszystko to sprawia, że ich zniszczenie postępuje dość szybko, a pojawiające się plamy negatywnie wpływają na wartość auta.

Poważnym problemem jest też fakt, że nowe felgi samochodowe wykonane z aluminium są stosunkowo drogie, zwłaszcza gdy w grę wchodzą produkty oryginalne albo pochodzące od renomowanych dostawców. Zakup kompletu felg oznacza więc znaczny wydatek, który może się okazać zupełnie zbędny, jeśli właściciel w porę zdecyduje się na zadbanie o stan używanych przez siebie felg i uzupełnienie uszkodzonego lakieru oraz wypełnienie ubytków.

W jaki sposób można naprawić felgę aluminiową?

Naprawa felg pozwala na przywrócenie im atrakcyjnego wyglądu, a jednocześnie umożliwia odtworzenie ochronnej warstwy lakieru, co znacznie przedłuża ich żywotność. Najprostszym sposobem naprawy jest wypełnienie ewentualnych ubytków oraz nałożenie właściwie dobranej powłoki lakierniczej. Warto podkreślić, że naprawa tego rodzaju jest możliwa tylko wówczas, gdy powierzchnia jednego uszkodzenia nie jest zbyt duża. Zwykle przyjmuje się, że powierzchnia, jaką można zregenerować, nie powinna przekraczać 0,125 cm3, co odpowiada ubytkowi o wymiarach 0,5 × 0,5 × 0,5 cm. Jest to podyktowane tym, że tego rodzaju uszkodzenie nie wpływa znacząco na masę koła i nie wymaga wykonywania dodatkowych zabiegów związanych z wyważeniem.

Procedura naprawy jest dość prosta, choć wymaga stosowania właściwych narzędzi i materiałów. Uszkodzona felga jest czyszczona i odtłuszczana, co gwarantuje uzyskanie pożądanej przyczepności podłoża. Ubytek jest wypełniany specjalną masą, która jest odpowiednio szlifowana tak, by powierzchnia odzyskała prawidłową geometrię i gładkość. Po utwardzeniu i wygładzeniu felga jest lakierowana punktowo, co pozwala na skrócenie czasu naprawy oraz ograniczenie jej kosztów. Dla uzyskania właściwego efektu istniejąca powłoka jest częściowo usuwana z miejsca malowania za pomocą umiejętnie dozowanego rozpuszczalnika. Następnie na naprawiane obszary nanosi się podkład, lakier bazowy zapewniający dopasowany do oryginalnego kolor oraz zewnętrzną warstwę lakieru bezbarwnego pełniącego funkcję ochronną, a także odpowiedzialną za podnoszące atrakcyjność lśnienie lub efekt głębokiego matu.

Znakomity efekt, jaki można osiągnąć, dzięki łączeniu i stapianiu się ze sobą starych i nowych warstw lakieru sprawia, że felgi odzyskują swój dawny wygląd, a jednocześnie pozostają w pełni zabezpieczone przed niszczącym działaniem korozji. Użycie najlepszych mas wypełniających oraz lakierów powoduje, że naprawa jest równie trwała, jak oryginalna część felgi, a właściciel pojazdu za niewielki ułamek wartości otrzymuje koła, których nie sposób odróżnić od nowych.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

osiem + osiem =