Jak utrzymać komorę silnika w należytej czystości?
Zadbany pojazd to nie tylko większa przyjemność dla użytkownika, płynąca z jego codziennej eksploatacji, ale również szansa na utrzymanie wartości oraz ochrona przed uszkodzeniami. Jednym z elementów, który powinien być równie starannie czyszczony jest komora silnika. W tym przypadku lepiej jednak nie zdawać się na własne siły, a skorzystać z profesjonalnej usługi mycia jednostki napędowej oraz osprzętu silnika. Przemawia za tym wysokie ryzyko uszkodzenia poszczególnych podzespołów, a także konieczność stosowania odpowiednich profesjonalnych urządzeń. Przyjrzyjmy się bliżej zagrożeniom związanym z zabrudzoną komorą silnika oraz jej samodzielnym myciem i sprawdźmy, w jaki sposób radzą sobie z tym fachowcy.
Dlaczego utrzymanie komory silnika w czystości jest tak ważne?
Utrzymywanie samochodu we właściwym stanie technicznym pozwala na przedłużenie jego żywotności i uniknięcie sporych wydatków związanych z koniecznymi naprawami, tym bardziej, że zaniedbania, jeżeli chodzi o jedne elementy bardzo szybko mogą doprowadzić do awarii tych, które z nimi współpracują. Równie istotne jak troszczenie się o podzespoły mechaniczne jest jednak poświęcanie należytej uwagi powłoce lakierniczej, szybom czy felgom. Choć kojarzą się one głównie z wyglądem zewnętrznym, który notabene ma również duże znaczenie dla zachowania wartości i przyjemności korzystania z auta, to mają także znaczenie dla bezpieczeństwa. W przypadku szyb czystość i brak odprysków bądź pęknięć wiąże się z dobrą widocznością, a właściwie utrzymane „blachy” i felgi to z kolei warunek prawidłowej ochrony metalu przed korozją. Wielu użytkowników zapomina jednak, że odpowiednich zabiegów wymaga także komora silnika. Tu jednak działanie należy koniecznie pozostawić profesjonalistom.
Cały przedział, w którym zamontowany jest silnik pojazdu jest narażony na podobne oddziaływanie czynników zewnętrznych, jak elementy znajdujące się przy podwoziu czy stanowiące „oblachowanie” karoserii. Wszystkie blachy wkoło jednostki napędowej mogą zostać zachlapane, osiada na nich pył czy błoto, nierzadko pod maskę dostają się też liście czy fragmenty roślin. W komorze silnika pojawiają się zwierzęta szukające ochrony przed chłodem, które potrafią pozostawić po sobie niespodzianki w postaci odchodów czy resztek pokarmu. Kontakt ze wszystkimi tego rodzaju substancjami bardzo źle wpływa na kondycję lakieru pokrywającego elementy nadwozia. Wprawdzie nie są one widoczne i ewentualne odbarwienia nie stanowią na ogół problemu, lecz trzeba pamiętać, że pojawiające się związki chemiczne mogą osłabiać powłokę lakierniczą i znacznie przyspieszać ich korozję. Zagrożone są także wszelkiego rodzaju połączenia i śruby, które rdzewiejąc będą znacznie trudniejsze do odkręcenia.
Zabrudzeniom ulegają również różne podzespoły mechaniczne. W każdym aucie mogą zdarzyć się wycieki płynu chłodniczego, który niekorzystnie wpływa na uszczelki czy stan pasków klinowych, a w dodatku może szybko uszkadzać lakier. Problemem są przytrafiające się wycieki oleju. Duże zabrudzenie jednostki napędowej sprawia, że ciężko dostrzec kolejną plamę, która może świadczyć o poważnej i kosztownej awarii np. uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. Gromadzący się olejowy szlam to również niebezpieczeństwo dla lakieru, a co jeszcze ważniejsze spore zagrożenie pożarowe – zmieszany wraz z zanieczyszczeniami olej może zbierać się w rozmaitych zakamarkach, a w razie zwarcia w instalacji elektrycznej szybko zająć się ogniem. Dla stanu komory silnika znaczenie mają także wycieki agresywnego chemicznie płynu hamulcowego czy rozlewany podczas uzupełniania zbiornika płyn do spryskiwaczy.
Na co trzeba uważać przy myciu komory silnika?
Utrzymywanie czystości w przedziale silnikowym ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa, trwałości auta, a także dla estetyki i komfortu wykonywania czynności obsługowych. Własnoręczne sprawdzanie poziomu oleju czy dolewanie płynu do spryskiwacza w zaniedbanym aucie wiąże się na ogół z ryzykiem pobrudzenia i rzadko kiedy należy do przyjemności. Brud utrudnia też szybką lokalizację ewentualnych wycieków. Nie można jednak zapominać, że mycie komory silnika, mimo tego iż okazuje się niezbędne lepiej pozostawić fachowcom. Składa się na to kilka różnych powodów związanych z wysokim ryzykiem uszkodzenia auta.
Nie można zapominać, że pod maską znajduje się duża ilość urządzeń elektronicznych. Są one z reguły montowane w takich miejscach, by nie groziło im zachlapanie lub zalanie, a ich obudowy w wielu przypadkach są specjalnie uszczelniane. Mimo tego nie są przystosowane do kontaktu z wodą, zwłaszcza ze strumieniem pod wysokim ciśnieniem – a najczęściej do mycie używane są właśnie popularne myjki ciśnieniowe. Uszkodzenie elektroniki pojazdu wiąże się zwykle z unieruchomieniem pojazdu, a często także koniecznością wymiany popsutej części – w przypadku komputera sterującego praca silnika, centralki alarmu czy sterownika instalacji gazowej koszty mogą być znaczne.
W komorze silnika jest również instalacja elektryczna – w przypadku aut z benzynowymi jednostkami napędowymi niefachowe mycie oznacza niebezpieczeństwo zamoczenia świec, kabli wysokiego napięcia czy cewek, co może prowadzić do konieczności ich długotrwałego suszenia, ale także powodować korozję styków. Równie opłakane efekty w postaci potężnego zwarcia może przynieść zalanie bezpieczników. Samodzielne mycie auta myjką ciśnieniową to także podwyższone ryzyko wypłukania smaru z łożysk oraz wymycia zanieczyszczeń w jednym miejscu i pozostawienie ich w innym np. wewnętrznej stronie paska klinowego, co nie pozostanie bez wpływu na jego trwałość. Opłakane skutki może przynieść zamoczenie filtra powietrza. Źle skierowany strumień wody może też doprowadzić do uszkodzenia uszczelek.
Zlecenie mycia silnika w firmie, która zajmuje się pielęgnacją aut jest najlepszym sposobem na pozbycie się zabrudzeń przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa. Fachowa pielęgnacja komory silnika wiąże się z używaniem właściwych preparatów, zadbaniem o stan wszystkich podzespołów, które mogłyby ulec uszkodzeniu oraz dokładnym suszeniem np. sprężonym powietrzem. Do czyszczenia silnika używane są myjki niskociśnieniowe oraz dysze pozwalające na precyzyjne kierowanie strumienia wody. Nie bez znaczenia jest także fakt właściwego postępowania z powstającymi w tym procesie ściekami i skierowanie ich do odpowiedniej utylizacji, co eliminuje zagrożenie dla środowiska naturalnego i jest w pełni ekologiczne. Co ważne, cała usługa nie jest kosztowana i może być wykonana w krótkim czasie.
Wróć na bloga