Czy można skorygować źle dobrany kolor lakieru na karoserię?

Wygląd pojazdu ma znaczenie estetyczne i w dużym stopniu wpływa także na cenę, jaką można uzyskać przy jego odsprzedaży. Dbanie o to, jak wykonujemy naprawę, jest więc dość istotne, ponieważ często przesądza o jego wartości. W przypadku wszelkiego rodzaju uszkodzeń należy korzystać z wyspecjalizowanych warsztatów oferujących profesjonalne lakierowanie karoserii, ponieważ skutki źle wykonanej usługi mogą być trudne do skorygowania.

Przekonajmy się, jakie metody napraw lakieru są najczęściej stosowane i co można zrobić, gdy efekt nie jest zadowalający.

Jakie naprawy lakiernicze są wykonywane najczęściej?

Uszkodzenia powłoki lakierniczej obniżają wartość auta, ale także mogą znacznie przyspieszać jego korozję, co z czasem jeszcze bardziej ją obniża. Sposób usunięcia śladów uszkodzeń, szkody parkingowej czy kolizji zależy od skali zniszczeń.

Wgniecenia bez uszkodzenia lakieru

W sytuacji, gdy mamy do czynienia z wgnieceniem metalu, bez zarysowania albo pęknięcia lakieru warto skorzystać z metody PDR, przy której element jest prostowany bez konieczności lakierowania. W takim przypadku pozostaje oryginalny lakier. Nie ma problemu ze źle dobranym kolorem i grubością lakieru. Jest to najlepsza alternatywa dla tradycyjnej naprawy blacharskiej.

Zarysowanie lakieru bez wgniecenia

W przypadku, gdy lakier został starty, lecz część nie zmieniła swego kształtu, dobrym wyjściem będzie naprawa lakiernicza SPOT, tzn. wymiana lakieru jedynie w miejscu uszkodzenia i jego staranne cieniowanie, tak by uzyskać płynne przejście między naprawianą powierzchnią, a „starym” lakierem. Cieniowanie w takim przypadku wykonywane jest tylko w ramach tego elementu bez konieczności lakierowania elementów przylegających. Ogranicza to obszar interwencji lakierniczej, co znacząco ogranicza utratę wartości auta.

Uszkodzenie lakieru z wgnieceniem

Jeśli wymagana będzie interwencja blacharza albo całkowita wymiana części konieczne będzie kompleksowe polakierowanie całego uszkodzonego elementu. W takim przypadku szczególne znaczenie ma właściwy dobór koloru oraz cieniowanie na elementy sąsiadujące o identycznym położeniu płaszczyzn.

Czy efekty kiepskiej naprawy można poprawić?

Dobór koloru ma kluczowe znaczenie przy wykonywaniu napraw, ale jest niezmiernie trudne. Mimo pomocy komputerowych mieszalników kolorów oraz spektrometrów może dojść do drobnych odchyleń od oryginału. Drobne różnice można skorygować właśnie przez cieniowanie. Tzw. przejście pomiędzy nowym lakierem a oryginalnym pozwala oszukać ludzkie oko. Zauważamy najdrobniejsze różnice odcieni jeśli dwa elementy są blisko siebie, wystarczy tylko je oddalić a przestrzeń wycieniować, a nie zauważymy tych drobnych różnic.

Korzystanie z usług sieci warsztatów zatrudniających wyłącznie doświadczonych lakierników i przestrzegających wymaganych procedur naprawy daje gwarancję satysfakcji oraz pozwala uzyskać efekt, przy którym nie sposób samodzielnie odróżnić czy konkretny element był pokrywany lakierem.

Jest to o tyle ważne, że wszelkie niedoróbki np. związane ze złym doborem koloru lub nieprecyzyjnie wykonanym cieniowaniem są właściwie niemożliwe do skorygowania. W takich sytuacjach jedynym wyjściem będzie ponowne lakierowanie elementu, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i wydłużonym czasem oczekiwania na odbiór pojazdu.

Takie poprawki nie są jednak korzystne, mogą znacząco zwiększyć grubość lakieru na elementach naprawianych a co gorsze na elementach cieniowanych. Mimo że element, na którym było wykonane cieniowanie, nie został uszkodzony, to formalnie ma zwiększoną grubość lakieru. Taka sytuacja zemści się przy odsprzedaży. Trudno będzie udowodnić, że to efekt cieniowania, a nie uszkodzenie elementu.

Wróć na bloga

Masz ochotę odnieść się do artykułu?


Dodaj komentarz

3 + 12 =