Czy każde wgniecenie w lakierze można wyciągnąć?

Praktycznie każdy właściciel samochodu boryka się z problemem wgnieceń w karoserii, które powstają podczas standardowego użytkowania auta. Najczęściej są to tzw. usterki parkingowe, które pojawiają się w wyniku uderzenia drzwiami na parkingach. Niekiedy przyczyną drobne przedmioty, które spadają wprost na nasz samochód, np. orzechy czy kasztany. Wgniecenia stanowią też częsty skutek gradobicia. Różnorodne uszkodzenia blachy czy lakieru obniżają estetykę pojazdu, ale mogą też w przyszłości skutkować poważniejszymi problemami, dlatego też warto od razu je usunąć.

Jak usuwamy wgniecenia?

Najpierw należy ocenić czy wgniecenie występuje wraz z uszkodzeniem lakieru. Jeśli lakier jest uszkodzony to naprawa przeprowadzana jest metodami napraw panelowych. Jest to naprawa tradycyjna, inwazyjna z wykorzystaniem Spotera.

Jeśli nie doszło do uszkodzenia lakieru, możemy wykorzystać technologie SMART. Mamy do dyspozycji dwa najbardziej popularne rozwiązania:

– wyciągania wgnieceń (metoda klejowa)

– wypychania wgnieceń (metoda PDR)

Wyciąganie wgnieceń bardzo często określane jest właśnie “metodą na klej”. Skąd taka nazwa? Do wgnieceń przy pomocy kleju mocuje się specjalne zaczepy (Grzybki), które następnie są wyciągane wraz z blachą, a usterka zostaje wygładzona. Tak w ogromnym skrócie można opisać tę technikę. Nie potrzebujemy przy tym dostępu do wewnątrz i nie przeprowadza się później lakierowania powierzchni, co jest niewątpliwą zaletą tej metody. Taka operacja nie pozostawia na powierzchni karoserii śladów ingerencji – i to jest w tym wszystkim najważniejsze.

Wypychanie wgnieceń najbardziej popularna z metod usuwania wgnieceń w lakierze jest technicznie zwana PDR, która podobnie jak poprzednia, przebiega bez konieczności lakierowania uszkodzonej powierzchni. Polega na wykorzystaniu odpowiednich „drutów” do wypychania wgnieceń od spodniej strony blachy. Dużą zaletą tej metody jest szybkość, istotna zwłaszcza przy szkodach gradowych. Specjalista potrafi w ciągu 8h usunąć nawet 200 wgnieceń na karoserii jednego auta.

Czy jednak każdy defekt na karoserii jesteśmy w stanie usunąć tymi sposobami?

Teoretycznie za pomocą wyciągania i wypychania jesteśmy w stanie usunąć praktycznie wszystkie typy wgnieceń, a ich rozmiar nie ma tutaj większego znaczenia. Również umiejscowienie defektów nie jest aż tak dużym utrudnieniem, ograniczeniem jest jedynie wzmocniona blacha na elementach konstrukcyjnych auta jak progi i słupki. Rodzaj metalu także nie jest problemem, usuwamy wgniecenia na elementach stalowych, jak i aluminiowych. Posiadając odpowiednią wprawę i stosowne umiejętności można naprawić wgniecenia nawet na linii załamania blachy. Wymaga to czasu i większej precyzji, ale jest możliwe.

Usuwanie wgnieceń karoserii to jedna z podstawowych usług świadczonych przez nasz warsztat blacharsko-lakierniczy S-PLUS. Nasi klienci doceniają metodę wyciągania wgnieceń przede wszystkim za szybkość i istotne ograniczenie utraty wartości auta. Dzięki opisanym metodom można wyciągnąć wgniecenia karoserii bez lakierowania i szpachlowania. Usunięcie typowego pojedynczego wgniecenia w salonie sieci S-PLUS trwa nawet kilka minut.

Wróć na bloga
S-Plus   S-Plus