Usuwanie wgnieceń na karoserii. Sprawdzone metody
Nawet drobne wgniecenie na karoserii potrafi zepsuć wygląd samochodu i obniżyć jego wartość. Na szczęście istnieją skuteczne metody usuwania tego typu uszkodzeń, które pozwalają przywrócić idealny wygląd auta bez konieczności lakierowania całego elementu. Sprawdź, które techniki są najczęściej stosowane, jakie dają efekty i kiedy warto skorzystać z pomocy specjalisty.
PDR – bezinwazyjna metoda usuwania wgnieceń
Jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych metod usuwania wgnieceń bez uszkadzania lakieru jest technika PDR (Paintless Dent Repair). Polega ona na precyzyjnym wypychaniu wgniecenia od wewnętrznej strony elementu karoserii, bez konieczności szpachlowania czy lakierowania. Ogromne znaczenie ma doświadczenie osoby wykonującej naprawę – technika ta wymaga dużej precyzji i wyczucia, by nie naruszyć struktury lakieru. PDR jest idealnym rozwiązaniem w przypadku drobnych wgnieceń powstałych np. w wyniku gradobicia, stłuczki parkingowej lub uderzenia drzwiami innego pojazdu.
Klejenie i wyciąganie wgnieceń – alternatywa dla wypychania
Gdy dostęp do tylnej strony uszkodzonego elementu jest ograniczony, skuteczną alternatywą dla wypychania może być wyciąganie wgniecenia metodą „na klej”. W tym przypadku do karoserii przykleja się specjalne grzybki, które następnie są delikatnie wyciągane za pomocą suwaka lub młotka bezwładnościowego. Ta metoda jest nieco mniej precyzyjna niż klasyczne PDR, ale w wielu przypadkach daje bardzo dobre efekty, szczególnie przy powierzchownych wgnieceniach. Po wyciągnięciu deformacji miejsce jest dodatkowo modelowane przy użyciu miękkich młotków i poliuretanowych końcówek, aby uzyskać idealnie gładką powierzchnię.
Tradycyjne metody naprawy blacharskiej – kiedy są konieczne?
W przypadku głębokich uszkodzeń, zarysowań lakieru, pęknięć lub zagięć na krawędziach elementów konieczne może być zastosowanie tradycyjnych metod blacharsko-lakierniczych. Proces ten obejmuje wyprostowanie blachy, uzupełnienie ubytków szpachlą, szlifowanie, gruntowanie oraz ponowne lakierowanie naprawianego fragmentu. Choć jest to bardziej czasochłonna i kosztowna metoda, to w niektórych przypadkach – np. po kolizjach – stanowi jedyne skuteczne rozwiązanie. Nowoczesny serwis blacharski stosuje innowacyjne techniki pomiarowe i naprawcze, które minimalizują ingerencję w strukturę pojazdu i pozwalają uzyskać efekt zbliżony do fabrycznego. Wybór odpowiedniej metody naprawy wgnieceń powinien być zawsze poprzedzony dokładną oceną uszkodzenia – tak, aby zapewnić optymalne efekty przy możliwie najmniejszej ingerencji w oryginalną strukturę nadwozia.
Wróć na bloga